Vorige keer hebben we de elementen van de interface overlopen en de belangrijkste termen aangehaald. Vandaag is het eindelijk zo ver, ik overloop hoe je je eerste dag doorkomt. Wat zijn de dingen die je zeker moet doen? Wat moet je zeker niet doen? Welke prioriteiten moet je stellen en waarom.

Lees meer: Starten met Minecreaft: De interface

Klaar? …. Start!

Dag 1

De start van je Minecraft avontuur

Nu we de basis elementen onder de knie hebben, is het tijd om van start te gaan. Zoals al eerder aangehaald, heeft Minecraft een dag en nacht cyclus. 1 minecraft dag duurt 20 minuten. Van zonsopgang tot zonsondergang duurt 13 minuten, en de daaropvolgende nacht duurt 7 minuten. Dat wil dus zeggen dat we welgeteld 13 minuten hebben om een aantal basis zaken in orde te krijgen. Als het spel start, heb je absoluut niets bij je, je zal dus alles moeten verzamelen om je doelen te bereiken. Voor de eerste dag zijn je doelen, in  aflopende prioriteit:

  1. Hout verzamelen
  2. Stenen, verzamelen
  3. Een schuilplaats bouwen
  4. Eten zoeken / voorzien

Terwijl je verwonderd rondkijkt naar deze onbekende wereld is de verleiding om gewoon er op uit te trekken en je omgeving te verkennen altijd groot, maar de eerste dag van het spel is cruciaal om goed te starten, en die 13 minuten zijn echt zo om, dus tijd om in gang te schieten.

Lees meer: Starten met Minecraft: Het menu

Doel 1: Hout verzamelen

Toen Minecraft eerst uitkwam was de running joke dat Minecraft het enige spel was waar je een boom kon omhakken door ertegen te slaan met je vuisten, en dat is nu net wat je gaat doen. Als je de pech hebt om te stranden in het midden van een woestijn, met geen boom in het zicht. Dan raad ik je toch aan om terug naar het hoofd menu te gaan, en een nieuwe wereld te creëeren. Voor een eerste ervaring is dat toch niet echt ideaal. In de meeste gevallen zal er altijd wel ergens een boom in de buurt zijn, dus wandel er maar naar toe, en sla (linker muisklik inhouden / long press) tegen zijn stam. Je avatar slaat vol overgave op de stam tot er opeens een gat verschijnt in de boom en een klein boomstammetje zweeft op de plaats waar je geslagen hebt. Indien je het niet automatisch oppikt moet je een beetje dichter gaan staan. Herhaal dit proces tot je minstens 3 boomstammetjes (oak / spruce / … log) hebt verzameld.

Eens je 3 boomstammetjes hebt verzameld heb je de eerste les van Minecraft geleerd:

“Je kan blokken breken door ertegen te slaan”

Dit geldt voor bijna alle blokken die je tegen komt in de wereld. Nu is het tijd voor de 2e grote les:

“Met blokken / items kan je andere items maken”

Maak gereedschap

Het is allemaal goed en wel, met je vuisten tegen een boom slaan tot hij breekt, maar het zou toch een stuk vlotter gaan met een degelijk stuk gereedschap, een bijl zou wel eens handig kunnen zijn bijvoorbeeld. We gaan nu onze boomstammetjes verwerken tot houten planken, want daar kunnen we meer mee doen. Met de planken gaan we een werkbank bouwen, want dat werkt toch wat handiger. Vervolgens maken we een steel en een blad van hout en voegen het samen tot we een bijl hebben.

Crafting mechanisme

Het crafting mechanisme verschilt een beetje op de verschillende versies van Minecraft. Op windows gaat het er als volgt aan toe:

  1. Open je inventory
  2. Bovenaan zie je, naast je karakter, 4 vakjes in een vierkant gearrangeerd met de tekst “Crafting” erboven.
  3. De vier vakjes stellen je werkplaats (Crafting Area) voor, je kan hier blokken / items in plaatsen, en als je ze in de juiste vorm (dit noemen we een recept*) zet, krijg je in het vakje rechts van de pijl te zien wat je kan maken.
  4. Als je vervolgens klikt op het item rechts van de pijl, dan heb je het gemaakt, en kan je het in je inventory zetten door op een lege slot te klikken.
  5. Indien je meerdere items kan maken, kan je meerdere keren klikken om er meer te maken.
  6. Shift-klik zal het maximum maken dat mogelijk is met de items in je crafting area.

Hoe maak je dingen

Ok, dus hoe doen we nu al die zaken om een bijl te maken? We beginnen met een simpel recept, boomstammen omzetten naar planken. Dit mag je minstens met 3 boomstammen doen, zodat je 12 planken hebt (1 boomstam = 4 planken). Vervolgens maken we een werkbank, die bestaat uit 4 planken in een vierkant gearrangeerd. De werkbank wordt gebruikt om een grotere crafting area te krijgen (3×3 ipv 2×2). Door 2 houten planken verticaal te plaatsen, kunnen we ze omzetten in 4 stokken.

Je hebt een werkbank nodig

Vervolgens plaats je de werkbank in je hotbar, en sluit je je inventory. Plaats nu je werkbank ergens op de grond door hem te selecteren in je hotbar en te klikken waar je hem wilt plaatsen.

Door erop rechts te klikken open je de interface van de workbench.

Zoals je ziet, heb je op een workbench een grotere crafting area. Deze hebben we nodig om complexere recepten uit te gebruiken. Om een bijl te maken, moet je volgend patroon bouwen, als je voldoende hout hebt verzameld, is het ook aangeraden om een pikhouweel (voor gesteente) en een schop (voor zand / aarde / grind) te maken, deze zullen je helpen om sneller blokken te breken.

Plaats je tools in je hotbar, en gewapend met je nieuw gereedschap, ga je aan de slag om nog enkele bomen te vellen. Als richtlijn, probeer een 32-tal boomstammetjes te verzamelen, alvorens over te gaan naar je volgende doel. Eens dat gebeurd is, kunnen we “Doel 1: Hout verzamelen” afvinken.

Het crafting mechanisme op tablets ziet er lichtjes anders uit. Daar moet je als speler niet zelf de recepten vormen door de items in de vakjes te slepen, maar krijg je een lijst van recepten te zien die je kan maken, op basis van wat je in je inventory hebt zitten. Het volstaat om het juiste recept te kiezen en te klikken op het item om het te maken.

Tips

Mocht je tijdens je tocht om hout te verzamelen wat ver afdwalen van je werkbank, breek hem dan met je bijl en neem hem mee.

Je zal ook zien dat de bladeren van bomen die volledig gerooid zijn (alle boomstammen weg) beginnen te verdwijnen. Hierbij laten ze soms kleine boompjes of appels vallen. Raap deze zeker op. De kleine boompjes kan je opnieuw planten door ze te selecteren en rechts te klikken op de grond, en de appels ga je in de zeer nabije toekomst nodig hebben.

* Je kan alle mogelijke recepten vinden op diverse Minecraft wiki’s op het internet.

Doel 2: Steen verzamelen

Ok, je hebt nu wel een houten bijl, maar heel efficiënt kan dat niet zijn. Als we de komende nacht warm willen blijven, en licht willen hebben, gaan we een oven (Furnace) nodig hebben. Het recept voor een oven ziet er zo uit:

Hiervoor hebben we dus stenen nodig blijkbaar. Gelukkig zijn er daar meer dan genoeg van te vinden in Minecraft. Om aan stenen te raken hebben we enkele opties:

  1. We kunnen wat rondlopen en hopen dat we ergens stenen aan de oppervlakte zien (bv. een natuurlijke grot of krater / kloof)
  2. We kunnen gewoon recht naar beneden beginnen graven, want onder de grond vind je doorgaans al na een aantal lagen stenen.
  3. We kunnen de dichtstbijzijnde heuvel aan de basis te lijf gaan, en we gaan ook snel stenen tegen komen.
Een natuurlijke krater met grot opening

Als we even voorop lopen naar “Doel 3: Een schuilplaats maken”, dan zou het nu geen slecht idee zijn om die 2 te combineren. We kunnen bijvoorbeeld een kleine grot uithouwen / uitgraven in een heuvel, die dan als tijdelijke schuilplaats kan dienen. Deze manier is heel efficiënt omdat het meer tijd over laat voor “Doel 4: Eten voorzien”. Maar het staat je vrij om zelf te kiezen wat je wilt doen.

Stenen breek je het best met een pikhouweel. Als je stenen breekt, krijg je een straatkei (cobblestone, ja de vertaling laat te wensen over 😉 ) in je inventory.

Staat gereedschap

Ondertussen zal je vast al gemerkt hebben dat er een groen/oranje/rood balkje verschenen is over je bijl / schop / pikhouweel. Dit is een indicatie van de staat van je gereedschap. Als het balkje leeg is, dan breekt het en ben je het kwijt. Houten gereedschap is het zwakst en breekt het snelst. Bovenstaande recepten werken door de planken te vervangen door cobblestone, goud, ijzer of diamanten, in oplopende volgorde van sterkte. In een latere fase is het mogelijk om gereedschap te herstellen. Verzamel dus best nog wat stenen om je werkmateriaal een noodzakelijke upgrade te geven. Stenen gereedschap zal ook sneller werken.

Doel 3: Een schuilplaats bouwen

Mocht je geopteerd hebben om een schuilplaats uit te hakken in een heuvel, dan volstaat het om volgende 2 zaken uit te voeren, om het om te toveren tot een veilig onderkomen voor de komende nacht:

  • 1. Je schuilplaats afsluiten met een (of 2) deuren
    Dit kan je doen door volgend recept te maken op de werkbank:
  • 2. Verlichting voorzien
    Monsters kunnen enkel spawnen in een donkere omgeving, dus ’s nachts of onder de grond. Om te voorkomen dat er monsters in onze schuilplaats zouden opduiken (en om te zorgen dat we zelf ook iets kunnen zien ’s nachts) gaan we enkele toortsen maken.Een toorts maak je door een stok te combineren met een stuk (houts)kool, dit geeft je 4 toortsen.Ik hoor het je al zeggen, “we hebben toch helemaal geen kolen?”. Dat klopt ook, tenzij je geluk hebt gehad en er al enkele hebt gevonden bij het uitgraven van je schuilplaats. Gelukkig is er nog een makkelijkere manier om aan kolen te geraken, en dat is het omzetten van boomstammen (logs) naar houtskool (charcoal). Dit doe je door ze te “smelten/verbranden” in de oven (furnace). Dit werkt met elk soort boomstammen. 1 boomstam levert je 1 houtskool op.

Het fornuis

De interface van het fornuis bestaat uit 3 vakjes

  • Links onderaan plaats je de brandstof om de oven te laten werken, dit kan van alles zijn, bv. houten stokken, planken, boomstammen, (houts)kool of zelfs een emmer met lava.
  • Links bovenaan plaats je de grondstof die je wilt smelten/verbranden
  • Rechts vind je het gecreëerde product na verbranding.

Het fornuis wordt gebruikt voor een hele resem van recepten, hieronder vind je er een paar:

Wiskunde

Er komt ook een klein beetje wiskunde bij kijken. Afhankelijk van de gebruikte brandstof kan je meer of minder blokken verwerken met 1 blok:

  • 1 stok => 1 blok
  • 1 plank => 4 blokken
  • 1 boomstam => 4 blokken
  • 1 (houts)kool => 8 blokken
  • 1 emmer lava => 100 blokken

Zoals de cijfers hierboven al aangeven, is het een stuk efficiënter om te werken met (houts)kool in vergelijking met bv. planken. Met 8 houtskool kan je 64 boomstammen omzetten in 64 houtskool, wat je dan weer toelaat om 512 items te verbranden.

Voor meer informatie en recepten kan je, zoals steeds, terecht op de diverse Minecraft wiki’s.

Zo, nu de deuren geplaatst zijn en de toortsen hangen, kunnen we beginnen aan ons laatste doel voor vandaag. Ik voegde ook nog wat glas toe, zodat ik kan zien wanneer de nacht voorbij is.

Doel 4: Eten zoeken / voorzien!

Ons laatste doel voor vandaag, is per direct ook het hoofd doel voor de komende dagen, en dat is zorgen dat we niet verhongeren. Er zijn gelukkig legio manieren om dit te voorkomen. Een eerste manier zagen we reeds de revue passeren toen we hout aan het verzamelen waren: appels. Appels zijn, zeker aan de start van het spel, niet te verwaarlozen, aangezien we nog niet beschikken over een constante bron van voedsel. We gaan de laatste uren van de dag spenderen aan het opzetten van onze eerste voedingsbron: graan.

Graan verbouwen

Om graan te verbouwen hebben we zaadjes nodig, een bewerkt stuk land en water. First things first, zaadjes. Deze zijn eigenlijk relatief gemakkelijk te bekomen. Je vindt deze door het ‘breken’ van grassen die her en der groeien.

Vervolgens heb je een stukje bewerkt land nodig om je zaadjes te planten. Om land te kunnen voorbereiden om er iets op te kunnen planten, heb je een shoffel (hoe) nodig. Hieronder vind je het recept hiervoor:

 

Gewapend met je schoffel en je zaadjes zoek je vervolgens een plaatsje gras / aarde uit dicht bij water. Door met je schoffel op de grond te rechts-klikken verandert de aarde in bewerkte aarde, dit ziet er zo uit:

Let op dat je de aarde niet te ver bewerkt van de waterbron. Een bewerkt veld MOET een waterbron hebben binnen de 5 blokken, anders zal hij uitdrogen. Ja ja, zelfs hier ontsnap je niet aan de regels van de landbouw. Eens de grond bewerkt is, kan je de zaadjes erop planten door rechts te klikken.

Na enige tijd zal het graan gaan groeien, en eens het rijp is, kan je het oogsten door erop te klikken. Dit zal niet meer voor vandaag zijn, maar tegen het einde van de volgende dag zou je al enkele rijpe graan velden moeten hebben die je kan oogsten.

Er zal dan een graan item vallen en nul of meerdere zaadjes, die je opnieuw kan planten. Met het verzamelde graan kan je vervolgens brood maken op de werkbank. Brood heeft een groter effect op je honger dan een appel. (2.5 op de hunger bar t.o.v 1)

Klaar voor dag 2

Zo, eens dit gedaan is, zit het er eigenlijk op voor vandaag. Indien er nog tijd over is, kan je die besteden aan het verzamelen van hout of het uitbreiden van je mini-boerderij met meer velden. Je zal de komende dagen het meeste tijd spenderen aan het bekomen van een constant voedsel inkomen. Er zijn nog veel andere bronnen van voedsel te vinden in het spel: aardappelen, graan, meloen, wortels, champignons, etc.. Je kan ook een weide aanleggen met vee (varkens, koeien, kippen, paarden) die je kan gebruiken voor een toevoer van vlees, melk en eieren.

In volgende posts gaan we bepaalde constructies meer in detail bekijken.

Author

There are no comments

Reageer!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.