In het vorige artikel hebben we geleerd hoe we een nieuwe Minecraft wereld kunnen aanmaken, hoe we kunnen samen spelen en hoe we onze avatar kunnen aankleden. Op het einde van dat artikel waren we net geland in onze eerste Minecraft wereld. Maar hoe gaan we nu verder? Wat doe ik eerst? Hoe doe ik dat? Wat zijn al die dingen op mijn scherm?

Daar gaan we vandaag mee aan de slag. Ik leg je de basis uit van de interface, de belangrijkste termen en de basis regels van het spel.

Lees ook de andere artikels in deze serie:

Interface

Hierboven zie je een uitvergrote versie van de Minecraft interface met de verschillende onderdelen.

Health Bar

Deze serie hartjes, 10 in totaal, tonen je levenskracht. Als je ergens afvalt, ziek wordt, te lang onder water blijft of wordt aangevallen door een monster, zal je zien dat er minder hartjes rood kleuren. Als je geen hartjes meer over hebt, is je karakter dood. Gelukkig is de dood niet het einde in Minecraft, en als je gestorven bent, krijg je onderstaand scherm te zien, en kan je opnieuw starten door op ‘Respawn’ te klikken.

Spawning of spawnen, is een engelse term, die, in de context van een digitaal spel, betekent: “Iets of iemand maken instantiëren / creëeren”.

In Minecraft heeft je wereld een ‘World Spawn Point’; Dit is het punt in de wereld waar nieuwe spelers starten, of waar je opnieuw start als je sterft.

Minecraft interface als je dood gaat

Let wel op, als je sterft in Minecraft, verlies je al je items en experience. Deze blijven gedurende 5 minuten liggen op de plaats waar je gestorven bent, en je kan ze gedurende deze tijd ook terug gaan oppikken.

Hunger Bar

De hunger bar wordt voorgesteld door een aantal vlees-icoontjes die langzaam verdwijnen. Deze geven aan hoeveel honger je personage heeft, als hij helemaal gevuld is, ben je voldaan. Er zijn een aantal regels aan verbonden:

  • Alle acties in het spel, zoals het breken of plaatsen van blokken, vechten of sprinten, doen je hunger bar dalen.
  • Als je voldaan bent, hunger bar vol, dan regenereer je langzaam je health bar (hartjes)
  • Als je hunger bar leeg is, zul je langzaam aan hartjes verliezen tot je nog een half hartje over hebt.
  • Je vult je hunger bar weer aan door te eten, spreekt voor zich. Er zijn legio opties om hieraan te voldoen, en de zoektocht naar eten neemt, voornamelijk in het begin, een behoorlijke portie van je tijd in beslag.

Experience Bar

Onder je health bar en je hunger bar vindt je een donkergroen lijntje. Dit is je experience bar en het geeft weer, in percent, welke voortgang je gemaakt hebt tot je volgende level.

Je krijgt ervaring door verschillende acties uit te voeren.

  • Ertsen en andere speciale blokken verzamelen en smelten (kolen, ijzer, goud, lapis, lazuli, diamanten, glas, etc..)
  • Monsters doden

Als je een van deze acties uitvoert, zal je groene bolletjes zien zweven, die langzaam naar je toe komen. Als je ze verzamelt hebt, zal je experience bar langzaam vol lopen. Als hij vol is, krijg je een level bij, aangegeven door een groen cijfertje tussen je health bar en je hunger bar.

Deze ervaring kan je later in het spel ruilen tegen magische verbeteringen (enchantments) voor je items.

Item Hotbar

Ten slotte, vind je onder je experience bar 9 vakjes, dit zijn de items die je gemakkelijk kan gebruiken. Op windows kan je deze activeren met de cijfers op je keyboard (dit is configureerbaar in settings). Op een tablet selecteer je een item door erop te klikken. Je kan ook doorheen de items gaan door aan je muiswieltje te draaien. Het uitgelicht vierkant toont wat je momenteel geselecteerd / in je handen hebt.

De eerste 10 verschillende items die je opraapt zullen in de hotbar verschijnen. De rest verdwijnt in je inventory (je rugzak als het ware). Je kan je inventory openen, in windows, door op de E toets te duwen, en op de tablet door te klikken op de 3 puntjes op het einde van de hotbar.

Breath-meter

Niet zichtbaar op de initiële screenshot, maar evenzeer belangrijk, is de adem-meter (breath-meter). Deze verschijnt enkel als je karakter zich onder water bevindt, en bestaat uit 10 luchtbelletjes die langzaam afnemen. Deze geven aan hoe lang je karakter zijn adem kan inhouden. Als er geen belletjes meer gekleurd zijn, begint je health bar af te nemen met 1 hartje / seconde. Dit wil zeggen dat je avatar aan het stikken is en dat je dringend naar de oppervlakte moet terugkeren. Zodra je hoofd terug boven water is, springt je breath-meter terug naar het maximum.

Inventory

Je inventory toont alle items die je bij hebt. De plaats is beperkt tot 3×9 plaatsen (slots genaamd) + de 9 plaatsen op je hotbar. Je kan dus in totaal 36 slots vullen met items / blokken.

Per slot kan er maar 1 type item / blok worden opgeslagen, echter afhankelijk van het type kan dit maximaal 1 item zijn, of meerdere. De hoeveelheid items die je max in 1 slot kan plaatsen noemen we de ‘Stack Size’. Deze is afhankelijk van het type blok.

Bv. De meeste blokken hebben een stack size van 64, terwijl bruikbare items een stack size hebben van 1 (bv. zwaard, emmer, schaar, etc..). Er zijn ook hier verschillen en uitzonderingen, maar die kom je vanzelf wel tegen.

In een volgend artikel gaan we aan de slag met het eigenlijke spel.

Author

There is one comment

Reageer!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.