Voor mijn webshop in de huidige vorm: Shop Mama ABC heb ik nog verschillende andere webshops gehad. Mijn webshop-verhaal begint reeds 11 jaar terug. Toen had ik een winkeltje/dienst waar ik wenskaarten verkocht en op vraag flyers en dergelijke maakte. Daarna kwam dan mijn webwinkel met handgemaakte mei-tai draagdoeken, gevolgd door kleding, haarspeldjes en andere accessoires. Om dan voor een klein tijdje en winkel te hebben in borstvoedingsjuwelen, fopspeenkettingen en consoorten. Deze waren dus allemaal tijdelijk, ik ben telkens gestopt om een of meerder van redenen: tijdsgebrek, gebrek aan motivatie, lastige klanten, interesse verdwenen, teleurstellend succes, … Sinds december 2016 heb ik mijn huidige winkel waar ik mijlpaalkaartjes, invulboeken en wenskaarten verkoop. Het begon allemaal heel los en vrij door het verkopen van een jaarkalender. De jaarkalender maak ik al jaren voor privé gebruik en ik dacht: “Ik kan die toch ook verkopen, ik maak hem toch!” Dat was de start van mijn, al zeg ik het zelf, leukste webwinkel tot nu. Het draait gelukkig (!!) ook vrij goed, wat ervoor zorgt dat ik gemotiveerd blijf. Sinds kort verkoop ik via bol.com, maar ik heb nog altijd mijn eigen webshop en de vorige winkels waren ook telkens via een eigen privé webshop.
Nou, ik krijg vaak de vraag: “Ik vind dat wel tof, zo’n webshop, maar hoe begin je daar eigenlijk aan?” Wel, ik probeer hier een introductie te maken. Ik ontvang nog veel andere vragen hieromtrent en ik probeer hieronder er een zo goed mogelijk antwoord op te geven.
Helaas zijn er aan de meeste stappen een prijskaartje verbonden.
Zeker nadenken of je het kan combineren met je huidige job, gezin, of wat ook jou situatie is. Een webshop doen de meesten van thuis uit en dus leef je ook bij je werk. Ken jezelf daarin. Klanten verwachten ook steeds meer service en een steeds vlottere levering. Hoe ga je om met retours? Dat zijn allemaal zaken waar je op voorhand best wel eens over nadenkt.
Ik merk het persoonlijk ook aan mijn bereikbaarheid. Ik ben zo goed als altijd bereikbaar. Soms zijn er pakjes verdwenen of hebben klanten extra vragen of opmerkingen. Ook ben ik door mijn webshop veel meer onderweg, dit omdat ik regelmatig naar bijvoorbeeld de drukkerij moet gaan om extra voorraad op te halen. Onderweg vind ik persoonlijk een ideale moment om te telefoneren, daarom heb ik sinds kort ook voor mijn auto een dingetje van Cellularline waar ik mijn telefoon op kan hangen. In mijn man zijn auto hebben we een dergelijk systeem al lang. Daar is het gewoon een soort magneet die met (verwijderbare) 3M tape op het dashboard geplakt is, op onze covers hebben we een metalen plaatje geplakt en hupla gewoon erop hangen en klaar. In mijn auto ging dat niet, ik heb geen plaats over op mijn dashboard om dat praktisch te monteren. Eerst had ik de Pilot Force van Cellularline geprobeerd, dat is een systeem met zuignap voor op het raam. Dat ging wel maar ik geraakte niet vlug genoeg gewend naar mijn goesting, mijn voorruit is ook nogal ver naar voren. De Handy Force Drive is zo’n systeem dat je op de luchtroosters kan klemmen ook door middel van een mangeet waar je de telefoon dan aanhangt en die werkt wel perfect. Ik kan nu in beide auto’s mijn telefoon gewoon tegen het dashboard hangen door het metalen plaatje dat op mijn hoesje plakt. Het is deze dat ik nu gebruik.
Teurg naar de webshop, bereikbaarheid kan ook slaan op vakantieperiode’s. Je kan ervoor kiezen om je webwinkel te sluiten of pakjes pas te versturen bij terug komst. Zelf zorg ik voor iemand die dan die periode bij mij thuis komt bestellingen inpakken en versturen.
Als je het goed wilt doen is het iets waar je toch goed moet over na denken. Het kan heel goed en vlot lopen maar in de meeste gevallen is het heel hard werken! Je zit zoiezo met een (kleine) investering en veel werk. Maar, ik persoonlijk haal er wel veel voldoening uit en doe het enorm graag. Je hebt vrijheid, want je bent je eigen baas en je kiest volledig zelf wat je aanbied en op welke manier. Ik zou zeggen; ga ervoor!
Als je nog vragen hebt over dit onderwerp hoor ik ze graag en dan probeer ik in een volgend artikel zo goed mogelijk antwoord te geven.
1 Comment
Interessant!! Ik ben nu net gestart met het maken van speenkoorden en bijtringen ed, via via verkoopt het goed. Maar eigenlijk geen tijd om echt een goede service te voorzien. Heb jij ervaring met Etsy? En hoe dat zit met ondernemingsnummer enzo?