Abel en Emma beginnen telkens de dag in hun klas met de ronde.
Even gekopieerd van de levensboom website:
4. Praatronde
Dagelijks start het klasgebeuren in de ronde. De kinderen krijgen er elk de kans iets te vertellen of te tonen. Onderwerpen die “succes” hebben bij de andere kinderen kunnen de aanleiding tot nieuwe activiteiten zijn.
Maar de ronde is meer dan dat! Het is de spil waar de dagelijkse organisatie om draait. In de ronde gaat het ook om de regeling en de organisatie van het groepsleven.
Het werk wordt er, onder leiding van begeleider en kinderen, in overleg georganiseerd. Teksten worden voorgelezen, werkjes worden getoond en besproken. Ook worden er conflicten doorgenomen en verantwoordelijkheden voor de goede gang van zaken verdeeld. Alle zaken die het leven in de groep betreffen komen aan bod. Iedereen wordt serieus genomen en praat zoveel mogelijk gelijkwaardig mee.
Vorig jaar vertelde Abel bijna nooit in de ronde, naar het einde toe heel af en toe eens. Maar dus echt niet veel. Dit jaar ligt dit al wat anders. Een klein overzichtje wat hij verteld heeft, kunnen we netjes lezen in het rondeboek dat de kindjes zelf bijhouden met beetje hulp van de begeleidster waar nodig.
Abel:
– Ik ben naar meme geweest om te spelen en te eten.
– Ik heb mijn touw mee, ik mag dat van mama.
– Ik mag mijn trui aandoen van mama.
– We kochten een nieuw zwaard en schild. (Dat was op reis.)
– Hij heeft zijn uitnodiging voor zijn verjaardagsfeest getoond.
– We zijn niet op stap geweest want papa moest werken. (Na het eten was er geen tijd meer om een wandelingetje te maken want Bram was later thuis.)
– We zijn naar een groot huis geweest en er was een broebelbad. (Nou zeg, de reis heeft indruk nagelaten zelfs 3 weken later.)
– Abels huis (bizar, er stond een tekening bij van een huisje – getekend door een klasgenootje, was op een woensdag dus mss van de boterhammetjes die hij dan thuis mag eten?)
– Oma was jarig, feest (hmmm? dat is toch nog zo’n 2 maanden, hij zal vast teveel met zijn eigen verjaardag in het hoofd zitten, 4 dagen voor zijn verjaardag)
– Abel is jarig
En Emma vertelt ook al in de ronde! Wauw.
Emma:
– Er zit een olifant onder mijn bed. (Heeft ze een heel spannend verhaal van gemaakt naar het schijnt. Iedereen van de klas moest stil zijn want er zat iets onder haar bed …. een olifant dus en toen iemand opmerkte: Jamaar die is te groot zei ze: Het was een kleine.)
– Ik popje meegebracht.