Als moeder ben je vaak de spil van je gezin en daar komt heel wat bij kijken. Je moet voor de kinderen zorgen, het huishouden doen en daarnaast vervul je ook nog heel wat andere rollen in je leven. Je hebt misschien een job en je bent ook nog iemands partner, vriendin, zus, collega of sportmaatje. Je hebt een druk bestaan, waardoor je je soms overweldigd en uitgeput kunt voelen.

Een veel voorkomend probleem is dat je geen tijd hebt voor jezelf. Toch is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Wanneer je voldoende aandacht aan jezelf besteedt, geef je ook het goede voorbeeld aan je kinderen. En wanneer je goed in je vel zit, kan je ook meer betekenen voor anderen.

Je kan beginnen met 10 minuutjes per dag tijd maken voor jezelf en dit dan eventueel verder uitbreiden. De volgende tips kunnen je hierbij helpen.

Neem rustig de tijd om te eten

Het is niet gezond om je maaltijd snel naar binnen te werken. Je kan beter rustig de tijd nemen om te eten en hier ook je volle aandacht aan geven. Ga rustig aan tafel zitten wanneer je eet in plaats van vluchtig een boterham boven het aanrecht te eten. Heb je niet altijd tijd om te koken? Bestel dan regelmatig een lekkere maaltijd online die je aan huis laat leveren. Er is tegenwoordig keuze genoeg voor ieders budget.

Gezond eten Mama ABC Blog
Bron: Pixabay

Elke dag even mediteren

Een dagelijks momentje van meditatie kan je helpen om meer rust in je hoofd te krijgen. Dit hoeft helemaal niet lang te duren. Enkele minuten per dag op een rustige plek je ogen sluiten en je ademhaling volgen, kan al een groot effect hebben. Doe dit bijvoorbeeld voordat je gaat slapen. De kinderen zijn dan al aan het slapen, waardoor het stiller is in je huis. Bovendien kan je op die manier even helemaal tot rust komen voor het slapengaan.

Blijf in beweging

Het is niet eenvoudig om tijd te maken om te sporten als je een druk leven leidt. Toch hoeft sporten niet veel tijd in beslag te nemen. Er zijn immers heel wat oefeningen die je gemakkelijk bij je thuis kan doen zoals touwtjespringen, buikspieroefeningen of yoga. Regelmatig sporten geeft je energie, waardoor je beter gaat presteren op alle vlakken in je leven. Ik heb sinds een tijd een loopband in huis, echt ideaal om op een gestolen moment overdag of ’s avonds wat extra beweging in te bouwen. Bekijk zeker eens mijn artikel erover.

Yoga Mama ABC Blog
Bron: Pixabay

Onderhoud je vriendschappen

Je gezin komt ongetwijfeld op de eerste plaats, maar toch is het ook belangrijk om je vriendschappen goed te onderhouden. Dat wilt niet zeggen dat je meerdere keren per week met vrienden moet afspreken. Een telefoontje naar een goede vriendin om even je hart te luchten is ook een goede manier om een hechte band te behouden.

Hoe druk je leven ook is, aandacht geven aan jezelf is essentieel. Sommige vrouwen krijgen een schuldgevoel wanneer ze even een me-time momentje inplannen, maar dat is helemaal nergens voor nodig. Tijd besteden aan jezelf betekent investeren in je gezondheid. Begin met iets kleins om jezelf te verwennen. Dat kan een leuke outfit zijn, een lekker stuk taart eten of een goed boek lezen. 

Hebben jullie nog extra tips?

Veel liefs,
Sofie

There is one comment

Reageer!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.