Belangrijk, start hier

Je bent hier vast terecht gekomen omdat je niet blij bent met je gewicht en misschien je uiterlijk. Ik herken dat gevoel heel erg. Als tiener was ik niet écht dik maar ik vond van wel. Ik was groter dan de meisjes in mijn klas en ook breder. Ik had maatje 42 terwijl anderen maatje 38 hadden. Nu weet ik dat maatje 42 hebben echt normaal is, doorsnee. Toen niet. Ik begon te dieeëten en dat voor vele jaren lang. Met ups en downs. Ik viel af maar kwam de kilo’s uiteindelijk ook weer bij. Het dieeëten zorgde ervoor dat ik een vertekend beeld had over mij lichaam en over mijn eetgedrag. Nu, daar wil ik het in deze intro niet over hebben. Waar ik het wel wil over hebben is het volgende:

Of je nu wil dieeëten of niet, jezelf accepteren is heel belangrijk. Als je jezelf wat meer kan aanvaarder, wat meer zelfvertrouwen hebt dan sta je heel wat steviger in je schoenen en geniet je meer van jezelf en het leven. Dat is niet makkelijk, zelf begon mijn weg naar zelfacceptatie in 2018. Ik ging van een super onzekere vrouw die niet in badpak durfde te lopen op het strand naar een zelfzekere vrouw die nu ongegeneerd met haar kinderen speelt op het strand in bikini.

Ook jij kan dat. Nu, tijdens het afvallen of erna, dat maakt allemaal niet uit. Mijn tip is wel: Start nu. Hoe vroeger je ermee begint hoe vlugger je resultaten zal zien. Maar hoe begin je daar nu aan? Hoe krijg je meer zelfvertrouwen. Hoe ga je je lichaal meer gaan accepteren? Wel, laat mij je helpen. Ik heb wat ik deed en nog altijd doe in een traject gegoten. Een zes weken traject waarin je elke week toegang krijgt tot een video en opdracht. Na die zes weken zal je al heel wat verder staan in de zelfacceptatie en is er een stevige basis gelegd.

Let wel op, jezelf accepteren lukt niet in zes weken. Dat is onmogelijk, dat heeft jaren nodig en is in mijn inzicht nooit helemaal af. Bij mij is dat ook niet af maar ik sta nu al zoveel verder dan in 2018 en ik ben mezelf daar zo dankbaar voor!

Meer info over Body Love

Weight Watchers

WW volgen én ook  koken voor het gezin waar er kinderen deel van uitmaken. Dit gaat eigenlijk perfect.

Als mama van vijf kinderen heb ik hier ondertussen al jaren ervaring mee. Ik ervaar het niet als een extra uitdaging of dubbel koken. WW is ook gewoon enorm flexibel en hoef je niet persé allerlei kookkunsten uit te halen. De gewone, normale gezinskost is evengoed WW!

Lees meer: Gezonder leven met WW

Normale gezinskost

Dat is een belangrijke om te beseffen als je besluit om af te vallen met WW. Het gaat niet om speciale dingen klaar te maken, dure ingrediënten en ingewikkelde recepten. Nee, vertrek gewoon van wat jij en je gezin nu al eet! De meeste zaken hoef je gewoon af te wegen en klaar.

Natuurlijk zitten er producten bij jou normale kost dat heel veel punten zijn, deze hoef je niet te vermijden. Je kan daarmee verschillende kanten op:

  • Eet een klein stukje, binnen je punten totaal.
  • Eet een wat groter (normaal) stukje en pas daarop de rest van je dag aan. Op voorhand een dagmenu is dan wel zo handig.
  • Pas het “veel punten” gerecht wat aan naar meer WW normen. Zijn er zaken dat je kan vervangen? Gewone kaas omschakelen naar light kaas? Magere melk ipv halfvolle melk. Minder boter. Meer kruiden gebruiken ipv smaakmakers die punten in beslag nemen. Room vervangen door lichtere slagroom. Elk gerecht heeft wel iets dat je kan aanpassen!

Bovenstaande punten kan je eigenlijk hanteren voor elke maaltijd, verder geef ik ook nog deze raad om een gewone maaltijd extra WW proof te maken:

  • Wees kieskeurig wat jij wil eten van je normale gezins menu: misschien kies je vandaag voor het vlees en morgen voor de lekkere aardappelpuree?
  • Vul aan met heerlijke groenten!
  • Een gekookt eitje is ook een extra vulling en nul punten.
  • Vervang voor jezelf iets wat punten heeft naar iets wat minder of nul punten heeft.

Experimenten met WW recepten

Als je het wenst zijn er enorm veel lekkere recepten te vinden in de WW app. Er zijn ook heel wat kookboeken te koop vol inspiratie. Meestal zijn die gerechten ook heel eenvoudig te maken. Ik ben zo’n keukenprinses dat het liefst vlug klaar is, dus ideaal voor mij. Je kan daar natuurlijk zo ver in gaan als je zelf wilt.

WW recepten die het meestal goed doen bij kinderen

Pannenkoeken en wafels

Alles in de vorm van pannenkoeken en wafels doen het meestal goed bij de kinderen. Deze recepten zijn vaak ook heel makkelijk en met slechts enkele ingrediënten te maken.

Ik maak vaak héél erg eenvoudige maar toch lekkere pannenkoeken klaar met maar 2 ingrediënten: 1 banaan pletten en daar 2 eitjes door mengen. Het mengsel bakken en klaar! Ik garneer meestal met wat extra (rood) fruit. Je kan er ook granola, wat chocoladeschilfers etc over doen.

Zowel pannenkoeken als wafels kan je vormen door ingrediënten als havermout, banaan, ei, geraspte appels te mengen. Even wat experimenteren maar mislukken doet het zelden. Het is altijd enorm lekker!

Muffins

Een muffin is ook zoiets dat enorm makkelijk te maken is en in goede aarde valt bij kinderen. Neem een muffin vorm en doe daarin groentjes (paprika bijvoorbeeld), wat reepjes kippenwit of ham  en een eitje. Zet even in de oven en klaar! Ideaal ook in de lunchtrommel. Kinderen kunnen dit eten met hun handen wat het voor hen aantrekkelijk maakt.

Yoghurt

Dit is echt enorm gemakkelijk. Zet yoghurt op tafel en verschillende toppings: zelfgemaakte granola (recept hier), besjes, gesneden appel, havermout, schijfjes banaan, nootjes, druiven, rozijntjes, frambozen, hagelslag, …  Laat ze maar hun eigen combinatie maken.

Pizza

Koop bij de Albert Heijn bloemkoolpizza bodems en beleg deze naar wens. Je kan uit zo’n groter bloemkoolpizza bodem kleinere rondjes snijden zodat de kinderen elk hun eigen pizza’tje kunnen versieren. Een fijne gezellige gezinsactiviteit, lekker én helemaal in de lijn van de WW levensstijl.

Dippen

Kinderen dippen enorm graag! Snij wortels, komkommers, … in reepjes en maak wat gezonde sausjes klaar om in te dippen. Gegarandeerd een succes, ook enorm tof voor feestjes!

Laat zeker jou topgerechtjes voor het volledige gezin na in de comments zo kunnen we allemaal van elkaar leren! 

Comments are closed.