Heel veel ouders hebben de ervaring dat als ze vragen “‘hoe was het op school” of “wat heb je allemaal gedaan” ze daar geen antwoord op krijgen. Hier krijg ik dan te horen “ik weet het niet meer” of gewoon niets.

Vragen stellen over de voorbije dag en zo te weten komen wat je kind allemaal gedaan heeft en hoe het zich voelde is vooral voor de ouder heel fijn. Je hebt je kind niet gezien en bent benieuwd naar wat het allemaal gedaan heeft en hoe het was. Dat is normaal.

Ik vind het heel fijn om met de kinderen even hun dagje te overlopen, vaak helpt het ook om alles een plaatsje te geven. Maar, wat vinden de kinderen daarvan?

Jonge kinderen leven in het nu en vinden het vaak heel moeilijk en onnodig (!) om over hun dag te praten, om alles te herhalen voor de mama of de papa. Ik denk daarbij zeker aan peuters en eerste kleuters, daarna hangt het van je kind af. Merk je dat je kind écht nog in het nu leeft en helemaal niets heeft aan die vragen probeer er dan mee te stoppen. Of stel ze alleszins niet direct na school en niet iedere avond. Laat ze in het nu leven en genieten van de tijd die je samen hebt en dat ze gewoon vrij kunnen spelen.

Als je kind er klaar voor is om over zijn dag te praten is het heel fijn en nuttig om creatievere vragen te stellen ipv de algemene vragen. Dit gaat trouwens niet alleen voor een schooldag maar ook voor een gewone dag, zelfs als je heel de dag samen was kan het ook heel nuttig zijn om te weten wat ze heel erg leuk vinden en wat ze niet leuk vonden. Waar ze blij van werden en waar ze verdrietig van werden.

Hierbij geef ik enkele tips wat en hoe je kan vragen stellen aan je kind na school.

Vragen stellen aan je kind na school: Wat vraag ik dan zoal aan mijn kinderen?

  • Wat vond je leuk vandaag? Wat vond je saai vandaag? Wat was leuk? Wat was helemaal niet leuk? Wat was het allerleukste? …
    • Deze vragen vinden ze bijna altijd heel leuk om te beantwoorden, ik vraag het met heel veel (verschillende) intonaties en maak er precies een soort spelletjes quiz van. Je voelt heel goed aan wanneer het tijd is om over te gaan op andere vragen, ergens dieper op in te gaan of gewoon te stoppen. Soms is het beter dat wij onze nieuwsgierigheid bedwingen. Als ze er niet over willen praten kan je wel enkele trucjes proberen te gebruiken maar ook hierin kies ik ervoor om hun grenzen te respecteren. Het is aftasten, uitzoeken en vooral je kind goed (leren) kennen.
  • Heb je met iets moeten lachen? Werd je verdrietig? Was je ergens verlegen over? Hebben ze met je gelachen? Wou je iets niet doen?
    • Dit zijn vaak al iets moeilijkere vragen en deze soort stel ik niet zo heel veel. Deze vraag ik stel ik soms om ze uit hun tent te lokken als ik voel dat er iets niet goed zit en het er niet uitkomt. Bij mijn kinderen kunnen bepaalde van die woordjes dicht bij hun gevoelens zitten dat ze het niet meer kunnen verstoppen. Dan kunnen we overgaan tot de verwerking ervan.
  • Wat heb je vlak na de ronde gaan? Waar was je mee bezig voor de speeltijd? Wat heb je na de speeltijd gedaan? Met wat speelde je na het middageten?
    • Deze vragen zijn leuk als je als ouder nieuwsgierig bent naar wat ze precies gedaan hebben op een dag. Als je een algemene vraag stelt “wat deed je allemaal vandaag” dan kunnen ze daar vaak niet op antwoorden omdat het overweldigend is en ze het vaak op die manier écht niet meer weten. Je kan het ze helpen herinneren en erover praten door specifieke momenten te noemen. Ook hier goed opletten dat je kind het wel fijn vind om erover te praten.
  • Je hebt met de blokken gespeeld! Ik ben er zeker van dat je in het zand hebt gespeeld. De appeltjes vond je niet lekker hé. Waren de popjes lief vandaag? Je hebt vandaag als 10 uurtje duplo blokjes gekregen hé lekker knapperig!
    • Deze specifieke zinnen gebruik ik als het allemaal heel erg ver zit of als ze even opgemonterd moeten worden. Ik zeg ze meestal op grappige tonen en voeg daar al eens wat fantasie aan toe, dingen die niet kunnen of dingen waarvan ik weet dat ze het niet graag hebben. Als ze bijvoorbeeld nooit met de popjes spelen zeg ik “je hebt zeker een hele dag met de popjes gespeeld, dat vind je altijd zo leuk” waarop er dan veel kans is waarop ze tegen wil en dank lachend antwoorden “neeeee” of beter nog “neeee met de duplo”.

Vragen stellen aan je kind na school: Wanneer vraag ik dat?

Natuurlijk niet elke dag op al deze momenten, dat zou wat teveel zijn van het goede.

  • Als ze uit hun klas komen gerend maak ik tijd om ze te knuffelen en te zoenen (als ze dat willen) en ga ik ze niet direct bombarderen met vragen. Soms stel ik wel eens iets vast: “Jij bent vrolijk!”
  • Als we aan het fietsen zijn en het is windstil vraag ik wel al eens wat over de dag. Korte vraagjes werken dan het beste, of eerder vragen waar korte antwoorden op komen. Al kan je dat niet altijd voorspellen, wat jammer is want dan vraag ik meestal aan hen dat ze thuis verder wil vertellen zodat ik zeker alles goed hoor en dat vind ik wel jammer. De communicatie tijdens het bakfietsen is niet altijd dat dus hiermee probeer ik voorzichtig te zijn?
  • Eens thuisgekomen en alles op zen plaats is en er is rust dan kan het wel eens een goed moment zijn ervoor.
  • Tijdens het avondeten.
  • Voordat we aan het avondritueel beginnen indien er rust genoeg is.
  • Na het avondritueel bij het instoppen is vaak ook een goed moment, voor onze oudste zoon momenteel toch.
  • Als de dochter niet kan slapen en er zit haar wat dwars.

Ik vind het echt heel belangrijk dat we goed leren kijken en luisteren naar de kinderen. Dat we onze nood aan te weten wat er allemaal gebeurde overdag niet op de eerste plaats zetten. Het is een kwestie vaak van leren begrijpen dat kinderen er minder nood aan kunnen hebben omdat ze meer in het NU leven.

Vertellen jullie kinderen veel over de dag?

There are 2 comments

Reageer!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.