Nou daar viel ik bijna van mijn stoel. Ik dacht dat we enkel kinderen kregen om ermee te showen. Nouja, enkel ermee showen als het ons uitkomt natuurlijk. Eerst pronken we met de mooie dikke zwangere buik om dan te bevallen met zo weinig mogelijk ongemakken. Het liefst op een vastgelegde datum met heel wat pijnstilling. Om dan, zodra we hersteld zijn, of nouja bijna, de baby zo vlug mogelijk naar de crèche te brengen en zelf terug aan het werk te gaan. De maatschappij, weet je wel. Die moet draaien en daar moet iedereen aan het werk zijn.
Als het kind dan de leeftijd van 2,5 bereikt heeft, maakt het kind de overstap van de crèche naar de peuterklas. Waar de belangrijkste doelen zijn om de leerdoelen te halen. Er is geen tijd, en vooral geen personeel, om de kinderen te verzorgen. 2,5 jaar zijn de kinderen. Het is belangrijker om te weten hoe je de kleur oranje mengt dan om de tijd te krijgen op een goede manier zindelijk te worden. Het is belangrijker om te kunnen tellen tot 3 dan zich geliefd te voelen. Leerdoelen, dat is het doel en daar draait de maatschappij om. 2,5 jaar is het kind als het in de schooldraaimolen komt vast te zitten. Zonder een flosh voor nog een kans.
Lees meer: Zindeljikheidstraining hoe wij het doen
De ouders moeten opvoeden. De school trekt de grens, nee wij maken kinderen niet zindelijk, nee wij leren ze geen manieren. Dat moeten de ouders doen. De ouders moeten ook allemaal werken. Beide ouders, want stel je voor dat er nu nog gezinnen zijn waar er slechts 1 iemand de kost verdient. Ik stel voor dat we vanaf nu allemaal nachtwerk doen. Dan kunnen we overdag het uurtje voor school en de luttele uurtjes na school onze kinderen opvoeden. Want kinderen thuis houden van school is ook helemaal not done vindt de maatschappij. Wij werken gewoon allemaal ‘s nachts. ‘s Nachts slapen de kinderen en moet er niet veel opgevoed worden. Als ze wenen of mama/papa nodig hebben moeten ze maar leren dat dit niet kan. Ze moeten hard worden, voor de maatschappij. Na enkele nachten wenen hebben ze dat wel geleerd.
Ouders moeten werken. Ouders moeten opvoeden. Kinderen moeten naar crèche of naar school. Kinderen moeten zindelijk worden. Dit halen we niet. Dat is onmogelijk. Ja, er zijn kinderen die helemaal klaar zijn om zindelijk te worden voor de peuterleeftijd. Ja, er zijn kinderen die het schoolsysteem kunnen tollereren op 2,5 jaar. Die zijn er. Er zijn ook andere kinderen, véél andere kinderen. Ouders moeten niet vertrouwen op school om het allemaal gedaan te krijgen. Scholen moeten niet vertrouwen op de ouders om het allemaal gedaan te krijgen. Het kind is een aanzienlijke tijd op school. Het kind is, naar ik mag hopen, ook vaak thuis bij de ouders. Opvoeden doe je niet alleen tussen 18u en bedtijd. Opvoeden loopt door, dag en nacht. Alle mensen die in contact komen met het kind moeten opvoeden.
Daar wringt het schoentje. De juffen en meesters die ooit heel gemotiveerd waren, zien nu hun motivatie verdwijnen onder de vele pampers en andere zorgen. Het kind kan daar niets aan doen. De ouders kunnen daar in de meeste gevallen niets aan doen. De juffen en meesters kunnen daar niets aan doen. De maatschappij kan daar iets aan doen.