Nou daar viel ik bijna van mijn stoel. Ik dacht dat we enkel kinderen kregen om ermee te showen. Nouja, enkel ermee showen als het ons uitkomt natuurlijk. Eerst pronken we met de mooie dikke zwangere buik om dan te bevallen met zo weinig mogelijk ongemakken. Het liefst op een vastgelegde datum met heel wat pijnstilling. Om dan, zodra we hersteld zijn, of nouja bijna, de baby zo vlug mogelijk naar de crèche te brengen en zelf terug aan het werk te gaan. De maatschappij, weet je wel. Die moet draaien en daar moet iedereen aan het werk zijn.
Als het kind dan de leeftijd van 2,5 bereikt heeft, maakt het kind de overstap van de crèche naar de peuterklas. Waar de belangrijkste doelen zijn om de leerdoelen te halen. Er is geen tijd, en vooral geen personeel, om de kinderen te verzorgen. 2,5 jaar zijn de kinderen. Het is belangrijker om te weten hoe je de kleur oranje mengt dan om de tijd te krijgen op een goede manier zindelijk te worden. Het is belangrijker om te kunnen tellen tot 3 dan zich geliefd te voelen. Leerdoelen, dat is het doel en daar draait de maatschappij om. 2,5 jaar is het kind als het in de schooldraaimolen komt vast te zitten. Zonder een flosh voor nog een kans.
Lees meer: Zindeljikheidstraining hoe wij het doen
De ouders moeten opvoeden. De school trekt de grens, nee wij maken kinderen niet zindelijk, nee wij leren ze geen manieren. Dat moeten de ouders doen. De ouders moeten ook allemaal werken. Beide ouders, want stel je voor dat er nu nog gezinnen zijn waar er slechts 1 iemand de kost verdient. Ik stel voor dat we vanaf nu allemaal nachtwerk doen. Dan kunnen we overdag het uurtje voor school en de luttele uurtjes na school onze kinderen opvoeden. Want kinderen thuis houden van school is ook helemaal not done vindt de maatschappij. Wij werken gewoon allemaal ’s nachts. ’s Nachts slapen de kinderen en moet er niet veel opgevoed worden. Als ze wenen of mama/papa nodig hebben moeten ze maar leren dat dit niet kan. Ze moeten hard worden, voor de maatschappij. Na enkele nachten wenen hebben ze dat wel geleerd.
Ouders moeten werken. Ouders moeten opvoeden. Kinderen moeten naar crèche of naar school. Kinderen moeten zindelijk worden. Dit halen we niet. Dat is onmogelijk. Ja, er zijn kinderen die helemaal klaar zijn om zindelijk te worden voor de peuterleeftijd. Ja, er zijn kinderen die het schoolsysteem kunnen tollereren op 2,5 jaar. Die zijn er. Er zijn ook andere kinderen, véél andere kinderen. Ouders moeten niet vertrouwen op school om het allemaal gedaan te krijgen. Scholen moeten niet vertrouwen op de ouders om het allemaal gedaan te krijgen. Het kind is een aanzienlijke tijd op school. Het kind is, naar ik mag hopen, ook vaak thuis bij de ouders. Opvoeden doe je niet alleen tussen 18u en bedtijd. Opvoeden loopt door, dag en nacht. Alle mensen die in contact komen met het kind moeten opvoeden.
Daar wringt het schoentje. De juffen en meesters die ooit heel gemotiveerd waren, zien nu hun motivatie verdwijnen onder de vele pampers en andere zorgen. Het kind kan daar niets aan doen. De ouders kunnen daar in de meeste gevallen niets aan doen. De juffen en meesters kunnen daar niets aan doen. De maatschappij kan daar iets aan doen.
14 Comments
Aan de ene kant wil ik lachen om de humoristische manier dat je het geschreven hebt en aan de andere kant wil ik wenen over hoe pijnlijk het eigenlijk allemaal is.
ik maak me al sinds ik enkele dagen geleden de trailer zag, druk over dit onderwerp (alweer – bij de start van mijn dochter vorig jaar heb ik me ook druk gemaakt). die kleintjes, ik huilde bijna met ze mee. is dat hoe we de volwassenen van later nu willen behandelen? er moet echt een mentaliteitsswitch gemaakt worden in de politiek en economie. zucht…
Inderdaad, jammer genoeg is zo’n switch niet makkelijk …
Tjaa zeg dat! Het word je allemaal niet gemakkelijk gemaakt als moeder in deze maatschappij.
Nee hé, benieuwd of er ooit een echt keerpunt zal komen, het zal wel eens moeten denk ik.
Het is zo moeilijk. Zeker als juf. Er wordt langs alle kanten getrokken. Ons gevoel zegt ,maak plezier, maak ze gelukkig, dan leren ze zelf wel. En de andere kant trekt, haal de doelen, let op je onderwijstijd, dat is niet onze taak….
Lastig zo :'(
Exactly dit is de reden dat ik Soraya thuis hield. En waarom ik haar thuisonderwijs gaf. Maar nu met Nuaim ben ik blij dat school bestaat. Enja hij begint nu met 3 jaar pas zindelijk te worden en de juf snapt dat. Dus ik probeer alles los te laten. De juf is lief en geduldig. En ik ben dat ze echt gek is op kinderen. Als dat niet zo was zou ik hem, zelfs als dat zou betekenen dat ik echt gek zou worden, net zo gemakkelijk thuis houden.
Heerlijk zo’n mama dat opties ziet ….
Doelen kan je ook al Spele d en zorgend halen….huilen hoeft niet en ik bentrots om lq peuterjuf te kunnen zeggen dat ik zelfs geen enkel huiler heb of had dit jaar tot nu…. ik be heel blij dat ik werk waar ik werk….in het niet traditionele onderwijsnet…. waar ouders en wijzelf samenwerken en overleggen. En ja het is soms zwaar, zowel voor mij als voor hen…we delen samen opvoedingstips….Ik aan hen en zij aan mij…… eerlijk is eerlijk en meer ondersteuning zou ik met
open armen ontvangen..dan blijft er net dat extra tijdje over voor wat meer samen spelen…. maar nogmaals….een doel bereik je op zoveel manieren….en in onze klas is dat niet anders
Klopt. Wij zijn dan ook super blij met onze school!
Vroeger moesten de kinderen droog zijn als ze naar school gingen en dan was er maar eens één kind op de 20 dat niet droog. Sinds een paar jaar geleden hebben ze dan gezegd het is niet meer nodig want ze mochten die éne niet uitsluiten en plots zijn 19 van de 20 kinderen niet meer droog.
Kinderen mogen in principe tot hun drie jaar in de crèche blijven dus als je merkt dat het niet lukt laat ze dan nog even blijven. Het kan plots snel gaan. Wacht ook niet met potjes training tot ze 2,5 jaar zijn. Potjes-gewenning kan al starten vanaf het kind kan lopen. Zet ze er even kort op op vaste momenten, voor ze in bad gaan bijvoorbeeld, ze moeten niks doen maar dan kennen ze het al. De meeste kinderen starten bij ons op de leeftijd van twee jaar. Anderen zijn al droog als ze twee worden. De meesten waar de ouders goed meewerken zijn ze op twee weken droog. De anderen duurt het wat langer want in het weekend dragen ze een luier want er is geen tijd om daar met bezig te zijn. Of na vier maanden was er nog geen tijd om een potje te kopen, maar wel voor steeds nieuwe kleren te shoppen want ze is iedere week thuis op een vaste dag en kindje zit in de crèche.
Dit bedoelen ze dan met die opvoeding veronderstel ik.
Met vriendelijke groeten kinderverzorgster bij peuters al acht jaar lang en nog nooit een kind naar school gestuurd dat niet droog is.
Helemaal mee akkoord!!!
Uitzonderingen zijn er maar ze zijn niet de regel…
En zijn we plots allemaal zoooo een slechte volwassen geworden?
Hebben zooo een foute kindertijd / jeugd achter de rug?
Mijn moeder en vader moesten ook gaan werken doch hadden ze de tijd om mij op te voeden! Heb echt bergen liefde en aandacht gehad…
Hey maar ik mocht mee naar de winkel, en nee mijn ouders moesten geen 3 u per week gaan sporten, hadden geen me-time nodig…
Ze waren er buiten hun werk voor ons, we werden betrokken in wat ze deden maar mochten ook alleen spelen! Mochten ademen zonder dat er iemand op moest staan te zien.
We mochten gewoon kind zijn en als je koos om ouder te worden… dan was he ouder!
Ik heb vaak het gevoel dat er in deze tijd meer wordt nagedacht over de aankoop van een hond” kan ik wel alle dagen met het dier gaan wandelen” als over de keuze van het ouderschap!
Groetjes
Mama van 4 bewuste kinderen
En 12 jaar ervaring als kinderverzorgster.
Die vergelijking met de aankoop van een hond vind ik echt een goede!!