Dat er bij het beheren van een webwinkel meer komt kijken dan het opzetten van een online winkel en pakjes verzenden, dat hoeven je hoogstwaarschijnlijk niet te vertellen. Met een webshop heb je – zeker als die wat begint te draaien – je handen behoorlijk vol. Waar kan je je precies aan verwachten en ben jij uit het juiste hout gesneden? Je ontdekt het hier.
Voorraadbeheer is een belangrijke om in het oog te houden. Verkoop je diensten? Dan kan je deze rustig skippen, maar iedereen die retailproducten aan de man wil brengen, zal hier aandacht aan moeten spenderen. Voorraadbeheer dus, maar hoe? Geautomatiseerd voorraadbeheer is zonder twijfel het interessantst: alle bedrijfsprocessen zijn aan elkaar gelinkt en het geeft je een helder beeld over de financiële toestand van je shop. Zeker als je ook een fysieke winkel hebt, is zo’n koppeling aan je webshop noodzakelijk om overzicht te behouden. Hoe het werkt? De klant doet een bestelling, er komt een betaling via Bancontact of een ander betaalmiddel binnen en automatisch wordt de voorraad aangepast. Fouten op in voorraadbeheer? Die ga je zo uit de weg.
Je webshop online launchen is één ding, maar ook effectief klanten trekken naar je e-commerceplatform is nog iets anders. Vanzelf gaat het niet gebeuren. Je klanten de weg wijzen naar je shop is nodig, anders verdwijnen ze in de massa. Net zoals je bij een fysieke winkel een uithangbord zou plaatsen op de hoek van de straat voor meer visibiliteit, zal je dat voor je webwinkel ook moeten doen. Neem dan dat Google de straat is en je uithangbord de content op je website. Met onder andere blogs kan je potentiële klanten en geïnteresseerden naar je website lokken. Hoe? Door over onderwerpen te schrijven die je doelgroep interessant kan vinden! Verkoop je juwelen? Dan is een blog over de sieradentrends in 2022 misschien wel interessant. Zijn sportshakes jouw branche? Maak dan content over leuke joggingparcours in de buurt of hoe je een gezonde levensstijl makkelijk toepast met shakes, om zomaar wat te noemen. De mogelijkheden met content zijn echt eindeloos.
Een webwinkel onderhouden, het is zoals je hoort een hele boterham. Er komt veel meer bij kijken dan enkel wat producten online verkopen en wat klantencontact. Naast kennis in online marketing weet je best ook hoe je de cijfers van je business moet analyseren. Leuk dat de betalingen via Payconiq binnenrollen, maar ben je ook echt iets aan het verdienen? Weten wanneer je winst maakt, hoeveel je moet vragen voor je producten en wanneer de boel eigenlijk verlies aan het draaien is, ook al lijkt het alsof er veel geld binnenkomt, is essentieel. Je wil daarom zeker een duidelijke kostenraming opstellen, nog voor je aan je avontuur begint. Cijfermatig vraagt een webshop, net als elke andere business, wel wat van je brein.