
Ik draag mijn papa altijd dichtbij
20 maart 2019
Dumbo – Tim Burton
25 maart 2019Contents
Een communiefeest of lentefeest wordt meestal gegeven voor een kind dat zes jaar is. Meestal zitten ze dan in het eerste leerjaar, soms hoor ik wel eens van scholen die het organiseren voor het tweede leerjaar en dus zeven jaar oude kinderen. Nouja, zoveel maakt een jaartje niet uit! Hoe dan ook, een communiefeest of een lentefeest is een heel fijne gebeurtenis die je viert met de mensen dicht rondom jou. Je wilt er een onvergetelijk feestje van maken. Ik ben geen party planner, heb er ooit wel eens voor gestudeerd maar het bleek toch niet mijn ding te zijn en al zeker niet op een goede manier te combineren met mijn groot gezin. Toch haal ik maar al te graag eens mijn beste tips naar boven om dit allemaal wat vlotter te laten verlopen. Heb je nog extra tips? Vul ze gerust aan in de comments zodat anderen er ook wat aan hebben.
De vijf W’s
In mijn cursus party planner (eigenlijk heette het gewoon heel saai event planning) hamerden ze nogal op de vijf W’s om van start te gaan. Deze geef ik dus ook met plezier mee:
Wie
Dit is echt de basis, wie ga je uitnodigen voor het feest? Hoeveel mensen zijn dat dan ongeveer, zitten daar veel kinderen bij, veel ouderen? Deze antwoorden zijn super belangrijk omdat ze heel veel bepalen over hoe het communiefeest of lentefeest er zal uitzien.
Wat
Wat zal er precies gebeuren op het feest? Ga je iets eten, warm eten, enkel dessert, … Ga je speciale activiteiten doen? Zal er een spreker zijn, een soort van ceremonie? Denk dit allemaal goed uit, brainstorm maar even lekker en maak een fijn plannetje op! Als er veel kinderen aanwezig zijn kan je denken aan speciale kinderanimatie bijvoorbeeld.
Waar
Waar zal het feest doorgaan? Bij een communie is dat meestal eerst in een kerk en daarna in een feestzaal, bij je thuis, in de tuin, …. hiervoor is ook het aantal personen bij de “Wie” belangrijk en doorslaggevend. Maak een lijstje op met de mogelijke locaties en zet daarbij hun voor en nadelen. Let wel op de beschikbaarheid want sommige zalen zijn heel vlug geboekt! Bij je thuis en/of in je tuin een feest geven lijkt vaak goedkoper dan in een zaal maar als puntje bij paaltje komt kan je ook bedrogen uitkomen. En zit je achteraf nog met heel veel opkuiswerk, denk dus goed na over alle voor en nadelen!
Wanneer
Als je een communiefeest hebt doe je dat meestal op de dag van de communie zelf, dat heb je zelf niet te kiezen. Natuurlijk kan je ervoor kiezen om het de dag erna te doen. Een lentefeest ben je wel volledig vrij in. Denk daarbij goed na over een datum want een populaire communiedatum kiezen voor een lentefeest is misschien niet zo’n goed idee omdat er dan al veel mensen bezet zijn en je favoriete feestzaal misschien ook al geboekt is.
Waarom
Natuurlijk weet je waarom je het feest geeft, maar het kan zeker geen kwaad om dat wat meer te gaan uitdiepen. Misschien kan je er een gepast thema bij bedenken?!
Na de 5 W’s kan het leuke beginnen…De uitnodigingen kiezen én opmaken
Nadat je de vijf W’s zo goed en zo kwaad ingevuld hebt, je weet wie gaat uitnodigen, waar het feest is, om hoe laat alles is, … kortom je bent klaar om officieel aan de slag te gaan. Dit is voor mij het leukste gedeelte, leuke uitnodigingen maken en versturen! Hiervoor heb ik slechts 2 tips:
- Huur een echte fotograaf in. Deze gebeurtenis of het nu een communiefeest of een lentefeest is, is een heuse mijlpaal in het leven van je kind en daar wil je goede foto’s bij. Ok ja ik weet dat velen deze eerste tip overslaan, toch is het de moeite waard om hier goed over na te denken.
- Frustreer je niet aan het kaartjes maken proces (tenzij je een ontwerper bent), communiekaarten maken kan ook op een super fijne makkelijke manier. De communiekaarten van Kaartje2go kan je volledig zelf naar wens opmaken, met eigen foto’s of net niet. Enorm veel keuze en dat alles zonder frustratie (= enorm belangrijk).
Nog tips nodig om een feestje een wow-factor te geven? Kijk even hier!
Nu de uitnodigingen perfect zijn én verstuurd
Kan je je volledig richten op de dag zelf. Ga heerlijk shoppen, koop matching outfits voor het hele gezin, leef je uit in de decoratiewinkels. Fun fun fun!
- Kleding voor het feestvarken
- Kleding voor het gezin
- Aankleding voor de zaal indien je dit wenst
- Bedankjes voor de gasten
- Een leuk gastenboek is altijd een super fijne herinnering
2 Comments
Hoi,
Wij hebben volgend schooljaar onze eerste communicant. Ik zou graag wat tips van je krijgen als dat kan,
Ik ben ook thuisblijfmama dus het mag echt budget vriendelijk.
Jij hebt toch al wat ervaring ? Heb jij al zelf gekookt/ hapjes gemaakt en deed je dat de dag zelf? Ben bang dat , als ik ze de dag voordien klaarmaakt, ze niet lekker meer zijn, bedankt alvast !
Ik denk dat je bepaalde hapjes wel zelf kunt maken. Maar misschien loont het ook wel de moeite om te kijken in je omgeving naar alternatieven zodat je niet zelf hoeft te koken, spaart ook heel wat stress uit. Er zijn tegenwoordig ook veel soorten eetkraampjes bijvoorbeeld dat je kan huren. En daarnaast groentjes/chips wat je perfect op voorhand kan maken.