Slapen is iets wat je nog meer gaat waarderen als je er een tekort aan hebt. Kinderen en dan zeker jonge kinderen zijn niet altijd zo’n goede slapers. In het begin als ze baby zijn verwacht je dat. Na enkele maanden en jaren hoop je toch op wat beter nachten. Helaas ligt dat niet altijd zo eenvoudig. Kinderen zijn vaak heel erg gevoelig, ze slorpen heel veel informatie en prikkels op een dag op. Vaak komt dit ten uiting eens ze thuiskomen en ook ’s nachts. Dan gaan ze die prikkels gaan verwerken. Ze verwerken de nieuwe informatie en andere belangrijke gebeurtenissen. Die gebeurtenissen zijn vaak in onze ogen heel klein. De kleinste verandering in hun structuur kan een reden zijn voor een minder goede nacht. Dat is niet fijn natuurlijk. Niet voor het kind en niet voor jezelf als mama of papa. Niet alleen je kindje heeft recht op een zacht nacht maar ook jij. Daarom deel ik heel graag enkele tips!

Zachte nacht, ondanks veranderingen

Ik merk aan mijn kinderen dat het avondritueel ontzettend belangrijk is. Soms kan daar vanaf geweken worden. Bijvoorbeeld op oudejaarsavond als we na middernacht thuiskomen. Dan hoeven we niet de tanden te poetsen of een verhaaltje te lezen. Nee, we kunnen de kinderen gewoon overladen van de auto naar hun bed. Vaak worden ze wel eventjes wakker, maar algauw zijn ze opnieuw in dromenland.

Ik wil het hier dus niet hebben over dergelijke situaties maar eerder over kleine veranderingen. Dit kan gaan over iets dat in de dag fout of anders gelopen is. Misschien is het kind wel een beetje bang voor de volgende dag omdat er iets staat te gebeuren dat hij of zij niet goed kan inschatten.

1 – Stel een avondritueel in

Als je nog geen avondritueel hebt is het een goed idee om er eentje te ontwikkelen. Vaak gaat dit helemaal vanzelf. Heel veel gezinnen krijgen onbewust een avondritueel. Als dit niet het geval is of je hebt het gevoel dat je er meer grip op wilt hebben, dat kan. Bekijk eens voor jezelf hoe het de afgelopen week is gelopen. Wat deed je allemaal ’s avonds? Kan je er een lijn in trekken? Je kan zelf ook bedenken wat jou ideaal avondritueel inhoud. Lijkt het je gezellig om elke avond een boekje voor te lezen aan je kindje en gebeurt dat veel te weinig? Nou, bekijk de avondplanning eens heel goed en kies een moment uit waar je dat elke avond kan doen. Na een tijdje er echt op te letten en mee bezig te zijn vormt zich een echt avondritueel. Wees er wel van bewust dat zo’n avondritueel niet voor jaren hetzelfde blijft. Zeker bij jonge kinderen kan dat veranderen, de kinderen veranderen namelijk zelf nog zo vaak. Eens ze naar school gaan ziet dat er anders uit bijvoorbeeld. Of ze krijgen er een zusje of broertje bij, ook dan zal het avondritueel wat aangepast worden. Geen paniek, vaak wijst dat zichzelf uit.

5 tips zachte nacht alvityl slapen appelmoes bruisballen chocolade mamaabc mama blog

2 – Praat over de gebeurtenissen van de dag

Dit kan je inbouwen in het avondritueel of gewoon toepassen als je het gevoel hebt dat het nodig is. Zelf doen wij dat niet elke avond met elk kindje. Een van onze kindjes heeft dat wel bijna elke avond nodig, dat zit dus bijna bij haar avondritueel ingebakken. Kinderen hebben na een dag heel wat te verwerken. Het kan helpen om er over te praten of nog eens te benoemen om het een plaatsje te kunnen geven. Dit gaat niet altijd vanzelf bij kinderen. Kinderen leven heel vaak in het nu en hebben het moeilijk om over het verleden te praten. Zelfs als dat verleden nog geen dag oud is. Je kan ze daarbij helpen. Stel gerichte specifieke vragen. Of als je het zelf goed weet wat er is, benoem het zelf. Dit gaat misschien wat stroef de eerste keren, als het vaker voorkomt zal je daar beiden wel meer voeling voor krijgen. Wees ervan bewust dat dingen die voor jou onbelangrijk of klein lijken voor je kindje wel heel erg belangrijk en heel groot kunnen zijn.

5 tips zachte nacht alvityl slapen appelmoes bruisballen chocolade mamaabc mama blog

3 – Praat over de toekomst

Sommige kinderen zijn echte piekeraars en denken ook ver vooruit. Dat kan gaan van morgen tot enkele dagen ver tot echt heel erg ver. Zo had ik eens een gesprekje met één van mijn zoons, die toen in het eerste leerjaar zat, dat hij enorm bang was dat hij naar het middelbaar moest gaan. Dit hoeft niet altijd iets groots te zijn. Als het kindje niet goed weet wie er hem of haar morgen komt afhalen aan school kan ook al reden genoeg zijn om te piekeren. Dit is een kwestie van je kindje kennen en aanvoelen. Geen paniek als je niet meteen weet wat er scheelt, dat is normaal. Wij als mama of papa zijn geen allesweters, we kunnen niet in het hoofdje van ons kind kijken. Toch is er goed nieuws. Als je merkt dat je kindje ergens over piekert en je staat ervoor opent kom je het vroeg of laat wel te weten. Hoe meer je daarin oefent en het niet uit de weg gaat, hoe beter je erin zal worden. Oh, en het kindje zelf gaat het ook vlugger zelf vertellen en verwerken.

5 tips zachte nacht alvityl slapen appelmoes bruisballen chocolade mamaabc mama blog

4 – Enkele slokjes Alvityl, zachte nacht

Wij mochten enkele flesjes (ja, dat gaat hier vlug!) Alvityl zachte nacht uitproberen. Ik was eerst wat sceptisch maar toen ik vernam dat het drankje enkel bestaat uit natuurlijke ingrediënten, namelijk: Citroenmelisse, Kamille, Linde en Magnesium durfde ik het zeker te proberen. Het drankje heeft een banaansmaak en is volgens al mijn jongens heel erg lekker. Ja, je leest jongens. Ons meisje, net diegene dat het wel kan gebruiken weigert het helaas te proeven. Nuja, onze jongste (baby niet meegerekend) wil het wel heel erg graag en ja hoor, wonder boven wonder, wij merken verschil! Hij wordt nog altijd ’s nachts wakker maar dat is later, maar wat vooral opvalt is dat hij toch iets vlotter gaat slapen. Niet dat we nooit meer problemen hebben met hem in bed te krijgen. Toch is het beter. Zoals ik al zei, het laat hem niet doorslapen maar het laat hem wel enkele uren langer slapen aan 1 stuk. Toch voor zover wij er zicht op hebben. Wat ook leuk is, is dat ze het drankje na 2 weken te hebben gedronken “niet meer nodig hebben”. Toch hebben wij gemerkt dat het na enkele grotere veranderingen wel terug een boost was om het terug 2 weken te gaan gebruiken.

De exclusieve formule van Alvityl Zachte Nacht bevat een natuurlijk complex van 3 planten citroenmelisse, kamille en linde), magnesium en vitamine D, specifiek gedoseerd om:
– Te kalmeren en te ontspannen bij het slapengaan en een herstellende slaap te bevorderen dankzij citroenmelisse
– Op een natuurlijke en zachte manier bij te dragen aan de goede werking van het zenuwstelsel overdag en ’s nachts dankzij magnesium
– Bij te dragen aan de botgroei dankzij vitamine D
Zijn vloeibare formule is ideaal voor jonge kinderen.
De kinderen houden van de lekkere bananensmaak*.
Zonder risico op verslaving

5 tips zachte nacht alvityl slapen appelmoes bruisballen chocolade mamaabc mama blog

5 – Lieve persoonlijke knuffel

De laatste van de rij van 5 is een knuffel! Dat kan voor een kind zo’n troost zijn in bed. Kunnen ze lekker knuffelen of gerust zijn doordat ze weten dat hij er is. Heerlijk! Mijn kinderen zijn daarin heel erg verschillend en dat verandert ook in de loop der jaren. Van knuffelfanaat tot slapen zonder knuffel. Nouja, sinds wij onze knuffels hebben van budsies.com slapen ze allemaal met minstens 1 in hun bed!

5 tips zachte nacht alvityl slapen appelmoes bruisballen chocolade mamaabc mama blog

Win een persoonlijke knuffel

Ik heb super mega fantastisch nieuws. Ja, ik ben daar echt heel erg super blij mee!

Mijn kinderen mochten namelijk helemaal zelf een knuffel tekenen. Die tekening werd dan opgestuurd en een hele tijd later ontvingen wij 3 super geweldige knuffels. Echt, ik sta ervan versteld hoe leuk ze geworden zijn! De kinderen zijn ermee door het dolle heen. Ja, wij zijn echt fan!

Ik heb nu het voorrecht* om aan 1 van mijn lezers ook zo’n knuffel weg te geven. Een knuffel dat je eigen kind dus mag ontwerpen/tekenen. Hoe geweldig is dat!

5 tips zachte nacht alvityl slapen appelmoes bruisballen chocolade mamaabc mama blog

De voorwaarden om mee te doen zijn:

De wedstrijd loopt via instagram.

  • Je volgt mijn instagram account
  • Je volgt Alvityl België
  • Je plaatst een originele foto van je kindje op jou eigen instagram account met als thema knuffels of slapen
  • Je tagt mij en Alvityl op de foto
  • Je gebruikt de hashtag: #mamaabcknuffel
  • Ik doe de 5 leukste inzendingen in een pot en trek er 1 winnaar uit

De wedstrijd loopt tot dinsdag 1 november 2016 20u. Na 20u zal de winnaar bekend gemaakt worden op mijn instagram account.

Ohja nog een tip: Als je in een apotheek in België iets uit het gamma van Alvityl koopt, mag je kindje een tekening online opsturen en misschien de gelukkige winnaar worden van een knuffel! Deze actie loopt tot 31/11/2016.

5 tips zachte nacht alvityl slapen appelmoes bruisballen chocolade mamaabc mama blog

*Dankzij Alvityl

There are 8 comments Reageer!

Reageer!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.