Me-Time, er valt heel wat over te zeggen. Mijn eigen mening is de laatse jaren ook grondig aangepast. Ik kreeg eerst bij het woord Me-Time alleen al de rillingen. Bah. Niets voor mij. Nu denk ik daar anders over. Ik deel graag een tip om een Me-Time Moment te maken van je ontbijt!

Me-Time Ontbijt

Ontbijten, het is iets speciaals. Ik hou er echt van! Het ontbijt verleent zich ook ideaal om er een me-time moment van te maken. Ik geef je graag 5 mogelijke scenario’s:

1 – Ontbijt als eerste

Zet je wekker een half uurtje voor de rest van het gezin. Geniet van de rust en stilte in het huis. Glip stiekem naar beneden. Ontbijt helemaal in je eentje aan een heerlijk lege tafel. Gewoon rustig. Neem er een boekje bij, een zacht muziekje. Gewoon waar jij zin in hebt! De anderen slapen allemaal nog.

2 – Ontbijt als laatste

Laat de rest van het gezin ontbijten. Zit er gezellig bij. Praat en lach, maak wilde plannen voor de dag. Help met de boterhammen smeren of eitjes breken. Geniet van dit gezinsmoment. Als iedereen klaar is met ontbijten is het aan jou! Zorg dat de rest van het gezin iets aan het doen is. Laat ze spelen, tv kijken, lezen, opruimen, … gewoon iets! Terwijl jij aan het ontbijten bent. Hoe heerlijk is dat zeg! Ik durf zelfs soms eens de time timer te zetten op 15 min of zelfs 30 min. Dan vertel ik de kinderen dat ik even rustig wil eten. Ze weten dat ze me mogen “storen” als het belangrijk is (wat belangrijk is, is niet altijd voor beide partijnen hetzelfde, dit terzijde). Als de time timer afgelopen is, gaat het gewone leven weer door. Dan mogen ze terug 35 keer roepen “mama, kijken”.

5 tips me-time ontbijt appelmoes bruisballen chocolade mamaabc mama blog

3 – Neem een tweede ontbijt

Als je kinderen hebt die naar school gaan of die in de voormiddag ergens naartoe gaan kan je samen met hen ontbijten. Eens ze allemaal de deur uit zijn dat nog eens overdoen. Gewoon, zonder scrupules. Misschien met je je niet overvol stoppen bij je eerste ontbijt natuurlijk. Je zwaait ze nog even uit en rent dan naar binnen om de tafel opnieuw te dekken. Dan wel enkel met de zaken dat je zelf lekker vindt. Oh en de verstopte chocolade mag er dan ook even bij natuurlijk! Neem je favoriete tijdschrift of roman bij de hand en genieten maar. Het huishouden wacht wel en gaat niet lopen. Oh, het voordeel van een tweede ontbijt is dat je misschien wel de tijd hebt om die gezonde ontbijtpannenkoeken te maken! Of een heerlijk eitje met wat spek.

4 – Ga op ontbijt date

Dit kan als eerste of tweede ontbijt tellen. Afhankelijk van hoe goed je ’s morgens kan functioneren zonder eten. Spreek ’s morgens eens af met wat vriendinnen in een hippe plaats waar je een heerlijk ontbijt kan bestellen. Het liefst zonder kinderen natuurlijk. Als je de kinderen meeneemt kies je best iets uit waar ze kunnen spelen. Dan is het vaak minder hip, dat wel. Een ontbijt date is een gezellige samenkomst waar je kan genieten van heerlijk eten én de broodnodige quality time met de vriendinnen kan vieren. Win win win!

5 – Slaap langer dan je partner

Dit is gewoonweg de betere versie dan tip 2. Slaap gewoon langer uit dan je partner. Laat hem (haar) opstaan en zorg dat je pas uitgeslapen opstaat als hij (zij) de kroost eten gegeven heeft! Ga dan stiekem en stil aan tafel zitten en geniet!

Maak jij soms gebruik van één van deze vijf scenarios?

There is one comment

Reageer!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.