Contents
Lees zeker even dit verzamelartikel over Budgetteren en YNAB.
Wij zijn een groot gezin, en jaren geleden, voor de geboorte van onze eerste zoon, hebben wij beslist dat Sofie ging thuisblijven om full-time voor de kindjes te kunnen zorgen.
Helemaal onderaan het artikel kan je een link vinden waarmee je YNAB gratis kan uittesten.
Over de financiële, sociale en emotionele afwegingen die hieraan te pas komen is al veel gezegd en geschreven. Daar wil ik het vandaag dus niet over hebben. Wel wil ik het hebben over de praktische kant van de financiële gevolgen van die beslissing. Met zen 7en overleven op 1 inkomen is in de huidige maatschappij, met het huidige economische klimaat, helemaal geen eenvoudig gegeven. Dus hoe doen wij dat? Waar letten we op ?
Onderstaande bedragen zijn fictief.
We waren beide nog piep jong toen we aan kinderen begonnen, en hadden in de jaren ervoor niet echt een “boekhouding” om van te spreken. Aan het einde van de maand werd er geld gestort, en tegen het einde van de volgende maand hadden we dat zowat allemaal uitgegeven aan noodzakelijke en (vooral aan) minder noodzakelijke dingen.
Ah, waar is de tijd dat we jong en onbezonnen waren, en konden gaan shoppen als we daar zin in hadden… </nostalgie>
Toen we de afweging maakten om Sofie thuis te laten blijven, maakten we in Excel (eigenlijk in Google Drive, zodat we het bestand altijd beschikbaar hebben en er samen in kunnen kijken / werken) een lijst met alle terugkerende maandelijkse kosten (met een vast bedrag) en een lijst met de kosten die jaarlijks terugkeren. Daarnaast stelden we, op basis van de voorbije maanden, een lijst op met kosten die we ongeveer maandelijks hebben, maar waar we geen vast bedrag hadden.
Dat leverde ons dan iets dergelijks op:
We besloten om voor de vaste jaarlijkse kosten maandelijks een bedrag opzij te zetten op een aparte rekening, om deze kosten op te kunnen vangen als ze zich voordeden. Vroeger was dat wel vaak eens een verrassing voor ons.
Vervolgens maakten we een excel tabelletje op met daarin alle kosten / inkomsten op een rijtje per maand, zodat we een historisch overzicht hadden per maand en hoeveel we konden sparen, dan wel hoeveel “schade” ons spaargeld had opgelopen.
Om aan de resultaten te komen van categoriëen als de boodschappen, vulden we iedere keer netjes de rekeningetjes in in de cel, als een simpele optelsom.
Je kan je wel indenken dat dit niet bijster overzichtelijk werd en dat het met momenten behoorlijk rommelig was. Al helemaal als er negatieve bedragen in moesten. Maar het werkte. We waren ons bewust van wat we uitgaven en welk effect dat had op het eindresultaat op het einde van de maand. Dit zorgde voor een zekere mate van voorspelbaarheid en geeft ook een zekere rust.
Dit is ook heel interessant: Budgetteren en YNAB.
Ik ben iemand die houdt van cijfertjes en van mooi sluitende dingen. De ergernissen met bovenstaande methode stapelden zich dus algauw op tot ik op zoek ging naar een betere manier.
Ik was eigenlijk aan het overwegen om gewoon zelf iets in elkaar te boksen, aangezien ik toch wel software developer ben voor iets hé, tot ik mij bedacht dat er vast wel al iemand ook al eens dat idee had gehad.
De zoektocht naar een ‘boekhoudpakket voor het gezin‘ heeft ongeveer een maand geduurd. Ik heb 5 of 6 verschillende pakketten getest, zowel web-based, als desktop en mobiele applicaties, door de data van de voorbije maand in te geven en vervolgens te kijken naar welke features het pakket bood en hoe gemakkelijk het hele proces ging.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de mensen van YNAB, wat languit staat voor ‘You Need A Budget‘.
YNAB bestond uit een desktop-applicatie en een mobiele applicatie voor iOS & Android. Er was een eenmalige kostprijs verbonden van 60 USD om een licentie** aan te schaffen. Ik was zo onder de indruk van deze tool, dat ik met plezier een licentie aanschafte en aan de slag ging om ons volledige boekhouding te migreren van Google Drive naar YNAB.
De desktop variant*** was out-of-the-box in staat om zijn database op te slaan in dropbox (of gelijk welke andere provider) waardoor het delen van budgetten tussen pc’s en mobiele toestellen een eitje was. Dus dat tikte al 1 vinkje af op mijn requirements lijst.
YNAB werkt op 2 niveau’s, financiële status en budgetering.
Bekijk even Budgetteren en YNAB.
In de eerste plaats is het een representatie van je financiële toestand. Dit betekent dat je al je bank-rekeningen, visa-kaarten en paypal accounts kan toevoegen in de applicatie, dit noemen ze ‘Accounts’. In principe kan je ook de sok onder je matras toevoegen in de applicatie, als je deze wilt opnemen in je boekhouding. Eens toegevoegd is het de bedoeling dat je voor elk van deze ‘Accounts’ alle transacties invoert die erop zijn uitgevoerd. Dit kan, afhankelijk van hoe veel transacties je doet op maandelijkse basis, behoorlijk wat werk betekenen.
De meeste pakketten opteren ervoor om deze informatie rechtstreeks te importeren van je bank. Ze bevatten dan ook doorgaans linken met de meeste banken in de VS, ik heb er nog geen gevonden die hetzelfde doet met de Belgische banken. YNAB gelooft er echter in dat als je zelf, manueel, alle transacties invoert, je ook effectief meer voeling krijgt met je geld. Dat is een sentiment waar ik volledig in mee kan gaan. (In de nieuwe versie van YNAB laten ze ook echter toe dat je de transacties van je bank importeert, wanneer ze echter Belgische banken zullen ondersteunen is nog niet gekend).
Bij het invoeren van de transacties (ik doe dat gewoon met PC banking ernaast), is het belangrijk dat je elke transactie een categorie meegeeft, of aangeeft of het een transfer tussen je eigen accounts is.
Herinner je je nog bovenstaande opsplitsing van kosten? Dat zijn precies de categoriëen waar het hier over gaat. YNAB springt echter heel makkelijk om met het aanmaken, wijzigen, ordenen en sorteren van categoriëen. Je kan zelfs categoriëen verbergen als ze niet meer relevant zijn.
Voor elke transactie kan je een memo ingeven, maar dat is uiteraard niet verplicht. Het is natuurlijk wel handig voor jezelf als je later meer info wilt hebben over een bepaalde transactie of als je moet gaan zoeken erin. Dat is nog zo een grote troef van deze tool, kunnen zoeken in de lijst met transacties, op elk beschikbaar veld. Dat betekent dat ik nooit meer in mijn uitreksels moet gaan snuisteren om te achterhalen of deze of gene transactie nu wel of niet is uitgevoerd of wanneer het ook weer precies was.
Omdat er elke maand een heel deel terugkerende betalingen zijn (lening, verzekeringen, etc..) bevat YNAB ook de optie om die in te geven zodat ze automatisch toegevoegd worden op de aangeduide datum. Je moet ze dan enkel nog goedkeuren als je ze ziet verschijnen op je rekeningafschriften / PC banking.
Er is ook de optie om een gekleurd vlagje toe te wijzen aan een transactie, om aan verdere categorisatie te doen. Behoorlijk handig als je meerdere transacties nog verder wilt groeperen. Hier kan je uiteraard ook op zoeken.
YNAB biedt de superhandige ‘Reconcile’ functie, waar je de effectieve stand van je rekening kan ingeven en hij gaat dat dan vergelijken met de transacties die hij kent. Als dit niet klopt, kan je dan op zoek gaan naar de transactie die je gemist hebt, of die je verkeerd hebt ingegeven. Dit zorgt ervoor dat YNAB steeds een accurate weergave is van je complete financiële situatie. Iets waar je anders vaak het raden naar hebt.
Ter info: Ik spendeer elke week gemiddeld 45 minuten ‘de boekhouding’, dus aan het bijwerken van YNAB én het uitvoeren van openstaande betalingen.
Maar het doorzoekbaar maken van je financiële situatie is maar de helft van wat YNAB biedt, het is zelfs de minst belangrijke helft. Waar YNAB écht in uitblinkt is het budgetteren van je inkomen.
YNAB is gestoeld op enkele basis principes die je eerst goed moet bevatten voor je effectief met de tool kan omgaan. De applicatie is een volledige ondersteuning van deze principes.
Een van deze principes is “Give every dollar a job“, oftewel, zorg ervoor dat elke Euro die je verdient, een doel heeft. Dit zorgt ervoor dat je niet gewoon een zak geld krijgt waar je hoopt de maand mee door te komen, maar dat je voor elke euro op voorhand beslist waar ze naartoe gaat gaan de komende maand. Dit doe je door voor elke categorie een budget op te stellen (eerste kolom ‘Budgeted‘ op onderstaande screenshot).
In de 2e kolom ‘Activity‘ zie je dan, voor de huidige maand, het effect dat de transacties, in je accounts, hebben op dit budget. De laatste kolom ‘Available‘ toont dan de status van het budget voor deze categorie. Indien de categorie positief is wordt het bedrag groen, indien het op 0 staat wordt het grijs en indien het negatief is wordt het rood. Rood is uiteraard niet OK. Dat wil zeggen dat je meer geld moet budgetteren voor die categorie, omdat je meer hebt uitgegeven dan verwacht.
Wil je sparen voor een vakantie? Of zet je geld aan de kant voor een nieuwe auto? Dan kan je eenvoudigweg een categorie aanmaken hiervoor en er maandelijks een bedrag aan toe kennen. Op deze manier zie je maand na maand het beschikbare bedrag stijgen. De nieuwe YNAB laat je zelfs toe om specifieke doelen te stellen voor een categorie, zodat het duidelijk is waar je naartoe aan het werken bent.
Op eenzelfde manier regelen wij onze vaste jaarlijkse kosten. Elke maand wordt er een vast bedrag opzij gezet, hier 250 EUR, en dat wordt verdeeld over de verschillende categoriëen. Als er dan een dergelijke factuur aankomt, kan je deze gewoon betalen met het geld uit die categorie. Geen verrassingen meer, niet meer kijken naar je rekening elke keer je iets wil kopen of doen en je geen idee hebt of je er wel geld voor hebt. YNAB maakt je budget kristal helder.
Ga je graag op restaurant, maak een categorie en zet er maandelijks geld in. Als je dan zin krijgt om eens goed te gaan eten, kan je makkelijk op je smartphone kijken hoeveel budget er hiervoor beschikbaar is. De mobiele applicaties laten zelfs toe om direct transacties in te boeken, zo kan je dat onmiddelijk aan de kassa doen. Allé, je wacht best tot je in de auto zit, dan moeten de mensen achter je niet onnodig staan wachten, maar je snapt het punt wel hé?
Meer over Budgetteren en YNAB.
Er was nog 1 puntje op mijn requirements lijst dat hier niet aan bod is gekomen, en dat is de mogelijkheid om te leren uit je financiële toestand. Al die cijfertjes zijn goed en wel, maar wij mensen hebben nog steeds veel liever een mooie grafiek of een taart diagram waarin we alles proper kunnen terugvinden.
Ook hier blinkt YNAB echt uit met een robuust, veelzijdig, interactief model om data te analyseren.
Je kan volgende rapporten trekken:
Per rapport heb je dan de mogelijkheid om de data input aan te passen zoals je wenst. Je kan bv. kiezen om enkel bepaalde categoriëen weer te geven of enkel bepaalde rekeningen. Ook de tijd waarover je wil rapporteren is vrij aanpasbaar.
Dit geeft dan bijvoorbeeld onderstaand taart diagram:
Er zijn ook nog mooie staafdiagrammen en een grafiek die de historische evolutie van je netto waarde weergeeft.
Belangrijk om weten is wel, dat op het moment van schrijven, deze rapportering features nog niet beschikbaar zijn in de nieuwe web-interface maar enkel in de klassieke desktop applicatie. Dat gezegd zijnde, YNAB is constant bezig met verbeteringen aan te brengen in hun web applicatie en de lijst met features groeit gestaag. Het is enkel een kwestie van tijd vooraleer deze zaken ook daar beschikbaar zullen zijn. Tijdens het schrijven van dit artikel ben ik wel op volgende Chrome plugin gestoten die, in afwachting van de officiële feature, beweert o.a rapportering toe te voegen aan de online versie van YNAB. Ik moet dit nog eens bekijken.
Het doel van YNAB is om uiteindelijk je financiële situatie zo te krijgen dat je eigenlijk leeft op het loon van 2 maanden geleden, zodat je niet meer van loonbrief tot loonbrief moet leven. Hun methode is ook sterk gericht op het afbouwen van schulden en het wegnemen van de stress rond geld.
Ze bieden hiervoor gratis een uitstekende opleiding aan op hun site, zowel over de applicatie als over budgettering in het algemeen, en wekelijks worden er interessante berichten gepost op hun blog met tips, inzichten en uitleg. Er zijn opleidingsfilmpjes, en zelfs online workshops die je kan volgen om beter met je geld om te gaan.
YNAB heeft ons geholpen om ons gezinsbudget te definiëren en helpt ons dagelijks om ons hieraan te houden. Het is een prachtige tool, gericht op gewone mensen en gezinnen, en niet op bedrijven, en dat is voelbaar. De helpdesk ondersteuning, en ik spreek hier uit ervaring, is snel, vriendelijk en behulpzaam. Er zijn nog verschillende features die ik niet aan bod heb laten komen, YNAB zit er gewoon vol mee, maar die zal gewoon je zelf moeten ontdekken.
Wij kunnen iedereen die worstelt met zijn geld en zich op het einde van de maand afvraagt waar het toch allemaal naartoe is gegaan, van harte aanraden om YNAB eens van dichtbij te bekijken. Dankzij de gratis proefperiode (van maar liefst 34 dagen), kan je dit vandaag nog zelf uitproberen.
Gebruik daarvoor deze link, dan mag je YNAB gratis een maand uittesten! Veel succes. Onthoud: Het duurt even voor je er gewoon aan bent maar achteraf zal je zo blij zijn en zoveel meer financiële vrijheid hebben.
* Alle gebruikte bedragen zijn fictief en niet relevant voor de inhoud van dit bericht
** Het licentiemodel van YNAB is sinds 1 januari 2016 veranderd van een eenmalige kost naar een maandelijkse kost van 5 USD
*** Sinds 1 januari 2016 is de desktop applicatie niet meer te koop en kan je enkel instappen op de compleet vernieuwde web-based applicatie.
**** Dit is geen gesponsorde post, wij zijn écht zo tevreden over YNAB dat we met plezier gratis reclame maken voor deze tool
27 Comments
Wat een opluchting toen ik las dat de bedragen fictief waren, want ik dacht huh mijn inkomen ligt een goed stuk hoger, ik heb maar 3 kinderen… En mijn rekeningen liggen hoger.
Hebben jullie dan bvb geen gsm abonnement?
Ik ben ook wel veel geld kwijt aan tanken en autoverzekering.
Jullie hebben toch al serieus kunnen sparen voor het grote verbouwavontuur. Ik ga die Ynan es bekijken vanavond.
Ons verbouwingen zijn helaas niet door spaargeld gefinancierd hoor. Sinds een half jaar wel, de rest budgeteren we dus voor.
Hey Britt,
Ik gaf maar een heel beknopt voorbeeld van hoe je het kan aanpakken. In de praktijk heb ik 70+ categoriëen verdeeld over 12 hoofd categoriëen. Onze boekhouding bevat 2 zicht rekeningen, 1 VISA kaart, 1 PayPal account en 7 spaarrekeningen.
YNAB ondersteunt bv. ook terugkerende kosten, zodat je die niet elke maand zelf moet ingeven als die elke keer hetzelfde zijn.
Erg leuk dat je dit deelt. Wij werken momenteel met Excel. Maar dit ziet er zoveel beter en overzichtelijker uit! Ik ga me er eens meer in verdiepen
Wij hebben totaal geen ‘budget’-app of excel bestand. – ik ben super slecht in van die tabelletjes bijhouden en lijstjes invullen.
Toch denk ik inderdaad dat dit een mooi overzicht en inzicht kan geven!
Ik gebruik gewoon een excel sheet wat je wel kunt wijzigen. Ik heb er bijvoorbeeld ook eentje voor mijn hobbybudget. Ik kan daar van alles in aangeven en wijzigen en dan zie je ook wat die wijzigingen doen! Dus als ik wat uitgeef wordt dat uitgerekend, maar ook dat als ik over de 150 euro ga, dat mijn ‘spaar’ inleg stopt. Of dat ik een ‘extra inleg’ doe. Ik weet precies op welk moment in de toekomst ik hoeveel geld te besteden heb.
Best ingenieus. En het werkt heel goed. En ik heb het in eigen beheer.
Ik twijfel al meer dan een jaar om het te doen, jullie hebben me uiteindelijk over de streep getrokken. Het is nodig, zeker met mijn beslissing om nog enkele jaren halftijds tijdskrediet op te nemen, om wat beter te gaan budgetteren. Nu een maandje gratis proberen en zien wat het zegt. Wat doe je met een paypal-account die gelinkt is aan je VISA? Bij ons gaan die samen, dus ik dacht die gewoon samen onder de creditcard te zetten.
Hebben jullie dan ook diverse spaarrekeningen bij de bank om voor bepaalde doelen te sparen? Want wij hebben voorlopig maar 1 spaarboek en daar halen we meer vanaf dan we erop zetten tegenwoordig.
Hey Marjolein,
Onze PayPal is ook gelinkt aan de VISA rekening, maar in de praktijk gebeurde het veel te vaak dat er bv. geld toekwam op PayPal, bv. van een refund, en er dan aankopen daar mee betaald werden, ipv via de VISA. Het is ook zo dat PayPal betalingen niet dezelfde datum hebben als de datum dat het geld van de VISA afgaat. Het is extra werk, maar daarom hebben wij ervoor gekozen om PayPal ook mee op te nemen in het budget. Je kan altijd beginnen zonder, en enkel met de VISA kaart werken.
Wij hebben lang, lang geleden verschillende spaarrekeningen geopend van het type ‘gratis online spaarrekening’ om inderdaad voor verschillende doelen geld aan de kant te kunnen zetten. Eigenlijk precies waar de categoriëen voor dienen in YNAB, dus sinds we dat gebruiken worden ze voornamelijk gebruikt om geld op te zetten dat buiten het budget valt, spaarboekjes voor neefjes en nichtje, etc.. Maar eigenlijk hebben we ze niet meer nodig. De status van elk budget vinden we terug in YNAB, er is geen reden meer om naar de rekeningen te kijken om te weten hoeveel we hebben voor categorie x of y.
Lijkt me een handige app! Ik zal hem binnenkort ook eens uitproberen.
Dat ziet er wel heel handig en duidelijk uit. Wij werken met Excel en vind ’t echt waardeloos. Ik snap daar ook weinig van.
Excel is inderdaad niet de ideale tool ervoor. Je kan er heel veel mee doen, maar dan moet je al wat kennis hebben van formules, maar zelfs dan nog is het absoluut niet zo flexibel als het zou moeten zijn.
Ik gebruik ook ynab, maar het blijft een uitdaging om het bij te houden. Daardoor blijf ik er een beetje mee worstelen, terwijl het toch een hoop inzicht geeft. Ik ga er nu maar weer eens mee aan de slag. Een mooi moment, dan kan ik weer bijgewerkt aan de maand juni beginnen. 🙂
Het is inderdaad wel wat werk om alles bij te houden. Daarom dat ik er een punt van maak om het wekelijks te doen, anders is het niet te doen. Het helpt ons wel om een inzicht te krijgen in wat er precies allemaal gebeurd is in die week, en om bepaalde dingen in vraag te stellen, indien nodig.
Maar een boekhouding is gewoon noodzakelijk, dus of het nu op papier, in excel of via YNAB is, je moet toch alles bekijken en op een of andere manier inboeken. Dan verkies ik toch met plezier alle bonussen die YNAB biedt over de andere methodes.
Ik denk dat ik het antwoord al weet, maar toch deze vraag: wat doe je met cashverrichtingen? Een account ‘portefeuille Bram’ en ‘portefeuille Sofie’? Want soms heb je van die kleine verrichtingen waar je geen ticketje van krijgt.
Wij gebruiken momenteel Excel in een overzicht dat je het hele jaar in 1 oogopslag kan zien. M.i. net iets te weinig controle omdat je altijd iets kan vergeten, en dan staat het er niet in. Maar ik kan dus wel gemakkelijk zien of een bepaalde kost in lijn is met de rest van het jaar. Zou dat ook kunnen met dat programma wat jullie gebruiken?
Ik heb het al overwogen om een dergelijke account aan te maken, het is zeker mogelijk, maar omdat het te lastig is om al die verrichtingen in te boeken doen we dat momenteel niet. Ik heb wel een categorie “Cash on hand” waar ik bankcontact cash opnames in boek. Wij doen dat zoiezo niet vaak, en meestal als we geld afhalen heeft het een directe bedoeling en dan boek ik dat in als een gesplitste transactie.
Bv. Ik haal 20 EUR cash af om te betalen in de frituur. Ik boek in YNAB een gesplitst transactie in voor 20 EUR waarvan 15 EUR geboekt wordt onder ‘Restaurants’ en 5 EUR onder ‘Cash on hand’. Het is niet perfect, maar wij komen per maand toe met een budget van ongeveer 20 EUR in cash on hand.
Gerelateerd, als we grote sommen cash ontvangen, dan worden deze altijd gestort op de bankrekening, omdat ze anders buiten het budget om gaan.
Ik begrijp de 2e vraag niet goed, denk ik. De ‘oude’ YNAB laat je toe om in budget view meerdere maanden tegelijk te zien, afhankelijk van hoe breed je scherm is. Dit is ideaal om budgetten en uitgaven over een langere periode te bekijken. In de nieuwe versie vind ik het niet direct terug. Ik ga er eens naar informeren.
Ja, ik dacht al dat jullie niet zoveel cash gebruiken 🙂
Wat die tweede vraag betreft denk ik dat dit in YNAB niet nodig is omdat je bij je budget ziet of je in lijn van de verwachte kosten zit (het groen, grijs, rood). Wij kijken gewoon of het t.o.v. de vorige maanden niet teveel overschrijdt.
Eigenlijk heb ik wel een programma, ooit eens gekocht om van onze vorige kerk de boekhouding te doen: AceMoney. Nu ik het zo bekijk lijkt het wel op YNAB. Misschien moet ik eens zien of het de moeite waard is onze persoonlijke financiën daarmee bij te houden…
Het is zeker eens de moeite denk ik, en dankzij de 34 dagen proefperiode kan je dat kosteloos proberen 🙂
Ik heb ondertussen bij YNAB geïnformeerd en momenteel zit er geen multi-maand view in de nieuwe YNAB en het ziet er niet naar uit dat ze dat direct gaan toevoegen. Ik heb er duchtig over gediscussieerd met de helpdesk maar zij gaan uit van het principe dat je niet te ver vooruit moet kijken en dus maand per maand moet nemen. Voor mij persoonlijk is het wel een gemis, niet alleen het kunnen budgetteren voor de komende maanden maar ook het kunnen vergelijken met de vorige. Misschien komt het nog wel.
Knap hoor, hoe jullie dat allemaal zo goed bijhouden en het ook allemaal redden! Dat doen wij echt niet… We zien wel hoe we uitkomen. Gelukkig lukt dat wel. Maar wij zijn ook maar met zijn drietjes. 🙂
Jeetje, wat houden jullie dit goed bij! Met zo’n systeem is het ook wel een stuk makkelijker (of in ieder geval duidelijker) te doen inderdaad. Ik sluit me verder aan bij de reactie van Elisabeth hierboven 🙂 – wij zouden het best wel eens wat beter bij kunnen houden, maar ook wij zijn maar met z’n drietjes, dus komen we eigenlijk wel uit.
Het ziet er veelbelovend uit, mssn eerst eens exel proberen om te zien of ze we het kunnen bijhouden. Wel een goed idee, wij zijn nu ook een gezin, wat binnen komt is op aan het einde van de maand. ook niet helemaal goed.
Goh, ik zou in jullie geval toch aanraden om de gratis trial van YNAB een kans te geven. Excel is best wel veel werk om het opgezet te krijgen op een manier dat het nuttig blijft en het vereist ook best wel wat onderhoud.
YNAB daarentegen kan je 34 dagen gratis proberen, en vervolgens kan je gerust per maand betalen, om te zien of het iets is of niet.
Mocht je specifieke vragen hebben, kan je die altijd stellen natuurlijk, wij helpen je graag op weg.
[…] Lees meer: Groot gezin, één inkomen: You Need A Budget […]
[…] Mijn tweede hoofdstukje was vlugger beslist. Als mama van een groot gezin met 1 inkomen is financiën wel een dingetje. Mijn man neemt dat vooral op zich. Wij gebruiken een heel goed budget programma: ynab. […]
Interessant. Sluit helemaal aan bij mijn verzuchtingen van het moment. Ik zal ‘m s uitproberen se.
Dank je voor het linkje.
Hoe leuk te lezen dat jullie ook zo budgetten vooropstellen. Wij doen dat ook en als ik hierover spreek met collega’s dan trekken zij dat in het belachelijke en antwoorden ook steeds van “we zien wel hoeveel we hebben”. Nu wij gebruiken mijn huishoudboek. Een onderhoudsvriendelijke app die bediend kan worden op verschillende apparaten. Wel niet vergeten te updaten. Wij hebben bv budgetten voor voeding, autosparen, kindsparen, eigen amusement, reissparen, pensioensparen, kinderkledij, eigen kledij,… wij weten ook perfect hoeveel we kunnen uitgeven en houden ons eraan. Geen verrassingen op het einde van de maand. We plannen onze maand ook goed. Als we op restaurant gaan, saunabeurt,… plannen we dat in en bekijken we aan het begin van de maand hoeveel we nodig gaan hebben. En ook bv voor de benzine (waar moeten we die maand overal naartoe rijden, hoeveel keer zullen we moeten tanken). Daarom dus geen verrassingen. En soms moeten we keuzes maken he. Je kan niet en kleren kopen en op restaurant en naar een pretpark en op reis gaan. Wij gaan nu onze tuin inrichten en stellen nu ons budget op en dan houden we ons eraan. Willen we iets extra dan sparen we daar weer voor. En ja soms vloek ik ook he want dan loop ik door de ikea en denk: “potverdikke kon ik nu maar dit en dat en dat allemaal meenemen”, maar ja ik ben blij dat mijn man dat zo doet. Wij gaan elk jaar op reis en genieten dan ook ten volle. We gaan dikwijls uit eten en soms heel chique uit eten en dat kan.
Super! Ik sta op het punt om er ook mee te starten na vaak wat te lui te zijn om zo’n dingen te doen. Resultaat: 4-5 jaar hier en daar sparen en niet starten aan pensioensparen, niet investeren en zo blijft het geld stof vergaren en wordt het niet optimaal benut. Niet ok dus.
Concreet, de vraag: YNAB is nu 50 dollar per jaar, een kleine investering. Wat is bij jullie concreet het rendement van deze investering? Hoeveel sparen jullie uit of investeren/sparen jullie meer per maand tegen de kost van 50 dollar per jaar in verglijking met de periode ervoor?
Een concreet rendement kan ik niet in een bedrag of een percentage uitdrukken. Al het geld dat binnenkomt wordt toegekend aan een budget (elke euro een job). Het concept van ‘spaargeld’ verliest daardoor zijn betekenis. We hebben wel een budget ‘algemeen sparen’ (zonder duidelijk doel dus) maar daar gaat nog steeds even veel geld naar toe als vroeger (iets van 50 EUR / maand). Daarentegen hebben we wel verschillende budgetten waar we maandelijks meer geld voor voorzien dan strikt noodzakelijk (bv. nuts voorzieningen), waardoor we dus al een potje opbouwen voor het geval de slot factuur uiteindelijk hoger zou liggen dan verwacht.
Maar we kunnen ook elke maand geld aan de kant zetten voor “Uitstapjes” of “Uit eten”, op basis van onze prioriteiten. Wat die 50 EUR / jaar aan YNAB ons vooral opbrengt, is gemoedsrust. De mogelijkheid om ons geld onbezorgd uit te geven aan een restaurant bezoek, of eens zot doen in de ikea, zonder ons druk te moeten maken of het niet te veel is, of dat we achteraf moeten concluderen dat daar eigenlijk geen geld voor was en we nu problemen hebben om deze of gene factuur te betalen.
Er is ook geen stress meer over grote jaarlijks terugkerende factureren (zoals bv. brandverzekering of grondlasten). Elk van deze heeft zijn eigen budget, met een doel en een deadline, zodat we makkelijk kunnen zien hoeveel we maandelijks aan de kant moeten zetten om de volgende factuur te kunnen betalen.
Het neemt alle “onwetendheid” weg over je huidige financiële toestand. Als je wil weten of je ergens geld voor hebt, kijk je gewoon in je budget. Gedaan met kijken naar het saldo van je rekening en gokken of het wel lukt of niet. We’ve been there, done that. Dat is, behalve als je rekening permanent rijkelijk voorzien is, een heel pak stress, die je kan missen als kiespijn.
Los van onze eigen ervaring, de site en blog van YNAB staan bol van voorbeelden die aangeven hoe hun methode mensen helpt om uit de schulden te raken en te leren leven op het loon van vorige maand. Nu we er zelf al meer dan 4 jaar mee bezig zijn, kan ik die verhalen alleen maar beamen.