Ben je vergeten wie Geertrui is? Lees het hier!

Goed nieuws om te beginnen

Ik begin deze blog met een positieve noot: er was 300 gram af vorige week! Geen super groot getal maar terug een “-“ na twee weken “+” dus ik was blij en het deed me inzien dat ik er gewoon terug voor moet gaan! En ja dat deed ik. Ik at mooi soep ’s middags of een super gezond slaatje van 0 punten. En ook ’s avonds lette ik terug beter op en het snoepen beperkte ik drastisch! Ik slaag er ook eindelijk in om terug drie keer per week te sporten. De combinatie van voeding en sport doet blijkbaar toch zijn werk.

Mijn slaatje ’s middags kan ik op 0 punten houden doordat het bestaat uit volgende elementen:

  • Gemengde sla
  • Puntpaprika
  • Tomaat
  • Wortelen (geraspt gekocht, om geen tijd te verliezen en ja ze smaakten best heerlijk)
  • Komkommer
  • Gerookte zalm
  • En tot slot een hard gekookt eitje

Dat hard gekookt eitje vond ik vroeger zo een gedoe: water koken, hopen dat het niet openbarst, schrikken… nu gebruik ik mijn airfryer hiervoor. Ik leg het ei in het mandje en maak het klaar op 120 graden gedurende 15 minuten en ja dat lukt dus zalig en geen gaatjes prikken nodig.

Elke dag wegen?

Ik kan jullie ook verklappen dat ik deze ochtend 75,8 kg woog! Yes yes, de 75 is er eindelijk!!!! Maar vorige week hadden we het op de cursus ook even over de weegschaal.
Martine, onze coach, raadde me aan om me niet elke dag te wegen. Maar dit is zeer moeilijk. Deze week slaagde ik er niet in om een dag over te slaan.

Een weegschaal in huis: een must voor mij. Zonder zou ik me verloren voelen. Maar ik sta er dus veel te vaak op! Kleine bekentenis: soms zelfs ’s morgens en ’s avonds! Waarom ik dit zo vaak doe, weet ik eigenlijk niet. In mijn hoofd leeft de gedachte dat ik, als ik dit niet doe, zal bijkomen! En dat ik dan binnen de kortste keren terug 85 kg zal wegen. Het ’s avonds beginnen wegen deed me wel inzien dat ik veel water (?) ophoud door de dag… ik weeg minsten 1,5 kg meer ’s avonds, soms zelf 3 kg!
Als ik ’s ochtends meer weeg dan de dag ervoor, geeft een impuls om het enkel maar beter te doen doorheen de dag. Maar als ik minder weeg, durf ik soms een extra koekje te nemen.
Ik heb een hightech weegschaal die mijn vochtbalans, spiermassa en vetgehalte weegt. Qua vocht zit ik rond de 50%, mijn spieren wegen 3,3 kg en mijn vetgehalte is 32,5 %, mijn BMI 25,8 momenteel. Vorig jaar in januari ging ik even naar een diëtiste en toen had ik een vetpercentage van 49%. Ik mag dus wel zeggen dat ik goed bezig ben, niet? Maar verder ken ik niet zoveel van al deze cijfertjes.

Ik neem me bij deze voor om me volgende week om de dag te wegen en niet meer ’s avonds. We zullen zien of het lukt.

Lees ook:

Body Positive – Omdat elk lichaam en elk mens liefde verdient
Gezonder leven met WW

There are no comments

Reageer!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.